سقوط یک صد تن زباله فضائی به زمین در سال 2014

بر اساس گزارش های منتشر شده ، در سال گذشته میلادی بیش از 600 زباله فضائی شامل ماهواره های از رده خارج ، بخش های استفاده شده راکت های ماهواره بر چند مرحله ای و سایر قطعات و تجهیزات مربوط به فضاپیماها و راکت های ماهواره بر پس از انجام ماموریت وارد اتمسفر شده و به زمین سقوط کرده است . 

بنا به گزارش هفته نامه Space News ، اطلاعات فوق توسط سازمان فضائی ناسا منتشر شده است . بر این اساس ، گزارش یاد شده در جلسه استفاده صلح آمیز از فضا در سازمان ملل متحد ارائه شده  و طی این نشست به مبحث زباله های فضائی پرداخته شده است .

گفتنی است کارشناسان عنوان می کنند که روند سقوط فضاپیماها و زباله های فضائی به سطح زمین طی سال گذشته میلادی بیشتر از حد معمول بوده است که این موضوع به دلیل فعالیت بیشتر خورشید طی مدت زمان یاد شده بوده و این مساله منجر به سقوط تعداد زیادی از فضاپیماها و ماهواره هایی از رده خارج در مدار تحتانی زمین به سطح آن شده است .

در همین راستا ، متخصصان ناسا ، میانگین وزن این زباله های فضائی را که طی سال گذشته به زمین سقوط کرده اند ، در حدود یکصد تن تخمین می زنند . البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که تخمین دقیق تعداد قطعات زباله های فضائی سقوط کرده تقریبا غیر ممکن است .

متخصصان به این موضوع نیز اشاره کرده اند که سقوط این زباله های فضائی موجب تمییز تر شدن مدار زمین شده و آن ها همچنین اظهار داشتند اشیا با ابعاد ده سانتیمتری نیز به عنوان زباله های فضائی طبقه بندی می شوند .

ذکر این موضوع نیز ضروری است که بر اساس این گزارش ، وزن تقریبی ماهواره ها و فضاپیماهائی که طی ده سال گذشته مورد استفاده قرار گرفته و در مدار زمین جای دارند به حدود 5 تا شش و نیم هزار تن بالغ می شوند .

در این میان جهت مقابله با این زباله های فضائی ، طرح های بسیاری مطرح شده است که یکی از ان ها استفاده از جارو برقی فضائی برای تمیز کردن مدار زمین است . در حال حاضر عملی ترین روش ممکنه برای کنترل تولید زباله های فضائی ، موظف کردن کشورهای مختلف جهان به بازگرداندن فضاپیماها و راکت های ماهواره بر خود پس از انجام ماموریت ، به زمین است .

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا