بهبود راندمان مصرف آب برای سازگاری با پدیده تغییرات اقلیمی

غلامرضا نوری قزلجه در گفت‌وگو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به لزوم سازگاری کشور با پدیده تغییرات اقلیمی، گفت: هرچند که بحث تغییرات اقلیمی به‌عنوان یکی از عوامل خارج از کنترل بشر به شمار می‌آید اما این پدیده ساخته دست انسان‌هاست. افزایش گازهای گلخانه‌ای و آسیب‌های واردشده به لایه ازن و همچنین افزایش دمای زمین ازجمله عواملی هستند که بر روند تغییرات اقلیمی دامن زده‌اند؛ بنابراین می‌توان گفت این پدیده به‌نوعی از دستکاری‌های انسان‌ها در طبیعت، عدم حفاظت از محیط‌زیست و منابع طبیعی و نیز فعالیت‌های صنعتی و غیرصنعتی ناشی می‌شود که موجب افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای در سطح جهان شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: اکنون در شرایطی هستیم که باید با وضع ایجادشده کنار بیاییم و در این شرایط به زندگی ادامه دهیم. بیشترین پیامدها و اثرات ناشی از تغییرات اقلیمی در زمینه کمبود آب در سطح دنیا دیده می‌شود. این پیامد یا به عبارتی کمبود آب نیز بیش از هر منطقه دیگری کمربندی از کره زمین را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد که متأسفانه کشور ما نیز در این کمربند قرار دارد.

وی با اشاره به اقداماتی که باید در زمینه سازگاری با پدیده تغییرات اقلیمی انجام شود، خاطرنشان کرد: در شرایط امروز ما باید به سمت بهبود راندمان مصرف آب در کشور حرکت کنیم و بر این اساس در بخش‌های شرب و بهداشت، بخش صنعت و به‌ویژه در بخش کشاورزی که از نظر حجمی، بیشترین مصرف آب را به خود اختصاص می‌دهد مصرف آب را بهینه‌سازی کنیم. البته به این معنی نیست که مصرف آب فقط به بخش کشاورزی محدود می‌شود بلکه همه بخش‌های کشور برای تأمین نیازهای ضروری خود به مصرف آب نیاز دارد؛ بنابراین بهبود راندمان آب در بخش کشاورزی بسیار مهم است و می‌تواند ما را از شرایط بحرانی عبور دهد. اگر بتوانیم راندمان آبیاری در بخش کشاورزی را 12 تا 15 درصد ارتقا دهیم، می‌توانیم بر کمبود فعلی آب غلبه کنیم.

نوری قزلجه تصریح کرد: به نظر من از طریق افزایش راندمان مصرف آب در کشور باوجود کاهش بارندگی و تغییرات اقلیمی، نه‌تنها بحران آب را پشت سر می‌گذاریم بلکه نیازهای مربوط به امنیت غذایی کشور را هم تأمین خواهیم کرد. دستیابی به این هدف به توجه و همت مسئولان برای تأمین منابع و همکاری کشاورزان نیاز دارد و خوشبختانه این آمادگی در کشاورزان دیده می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس  در پاسخ به پرسشی مبنی بر امکان استفاده از تجربه کشورهای موفق در زمینه مدیریت پیامدهای تغییرات اقلیمی گفت: تجربه این کشورها مبنای علمی دارد و باید از آن‌ها استفاده کرد. گاهی در بعضی کشورها از تجربه‌های علمی موفق در کشور ما استفاده می‌شود. بدیهی است که ما هم باید از تجربه‌های دیگران بهره بگیریم. بی‌شک استفاده از این تجارب می‌تواند مفید باشد؛ اما در زمینه مصرف بهینه آب، ما هنوز به آن نقطه‌ای نرسیده‌ایم که بگوییم با کمبود دانش فنی و امکانات مواجه هستیم. ما در داخل کشور از دانش فنی خوب و امکانات لازم برای این کار برخورداریم. اکنون در زمینه لوله‌های انتقال آب، تیپ‌ها و اتصالات که به‌طور عمده از مواد نفتی ساخته می‌شوند دستمان از خیلی از کشورهای دنیا بازتر است. بنابراین اگر همت کنیم می‌توانیم کارهای فوق‌العاده‌ای را در سطح دنیا انجام دهیم و سوابق خوبی در کارنامه کشور به ثبت برسانیم.

 وی در پایان تأکید کرد: در سال‌های گذشته آن‌قدر نسبت به بحث مصرف بهینه آب در کشور کم‌توجهی شده است که باید گفت ما هنوز در ابتدای راه قرار داریم. اگرچه فناوری‌های کافی در بحث مدیریت مصرف را در اختیارداریم. مراکز تحقیقاتی ما هم تحقیقات بسیار خوبی درزمینهٔ مصرف بهینه آب انجام داده‌اند و روش‌های خوبی را به کار گرفته‌اند که می‌تواند در این زمینه بسیار مفید باشد.       

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا