ارتباط بیماری های قلبی با چشم

در موردی که اخیرا دیده شد یک مرد 77 ساله در کشور یونان برای 3 مرتبه دچار تاری دید در چشم راست خود شد . هر دفعه تاری بوجود آمده برای مدت 5 دقیقه طول کشیده است و بعد از پایان این 5 دقیقه بینایی وی به حالت عادی بازگشته است. این مرد بعد از بروز این عوارض به کلینیکی که در نزدیکی محل زندگی خود بوده مراجعه کرده است.

معاینات انجام شده روی چشم وی نشان دهنده مطلوب بودن سطح بینایی بوده و فشار چشم وی نیز در وضعیت طبیعی قرار داشت. اما زمانی که مردمک چشم وی بازتر شد و پزشکان با دقتی بالاتر چشمان بیمار را معاینه کردند , دریافتند که عامل این تاری لخته خونی است که در مسیر تامین خون مورد نیاز شبکیه چشم وی بوجود آمده است.

به گفته ایلیاس جورجگالاس ، چشم پزشک واستاد یار دانشگاه ملی آتنف این لخته های خون اغلب به علت کلسترول بالا  یا توده ای از پلاکت ها( اجزا تشکیل دهنده سلول های خونی) تشکیل می شوند که در نمونه اخیر این لخته از شریان کاروتید که شریان اصلی انتقال دهنده خون به گردن و سر است به این نقطه رسیده بود.

اما لخته های کوچک خون از عوامل جدی و بسیار مهم در وضعیت سلامتی هر شخصی به حساب می آیند. افرادی که از انسداد عروق مرکزی و یا فرعی شبکیه چشم رنج می برند احتمال بروز سکته مغزی به شدت آن ها را تهدید می کند.

مشکلات بینایی و ارتباط آن با بیماری های قلبی

به گفته جورجگالاس مورد دیده شده در این مرد 70 ساله نشان دهنده جدی بودن عوارض و نقص های بوجود آمده در سیستم بینایی است که می تواند نشانه ای از مشکلات قلبی و عروقی در فرد مورد نظر باشد.گفتنی است این مرد 70 ساله تا قبل از این هیچ گونه مشکل بینایی نداشته اما سطح کلسترول خون وی بسیار بالا بود و همواره در 5 سال گذشته از داروی استاتین برای پایین آوردن کلسترول خون خود استفاده کرده است.

لخته های خون اغلب به علت کلسترول بالا و یا توده ای از پلاکت ها( اجزا تشکیل دهنده سلول های خونی) تشکیل می شوند 

تشخیصی که پزشکان از بیماری این مرد داشتند وضعیت آماروسیس فوگاکس بود که طی آن فرد بینایی یکی از چشمان خود را برای مدت چند دقیقه از دست می دهد و علت آن بروز انسداد در جریان خون و یا وقفه ای کوتاه مدت در اتقال آن است.

لخته ای که در چشمان این بیمار دیده شد به علت قطعه ای از یک پلاکت بود که در شریان کاروتید راست وی بوجود آمده بود و سپس به وسیله جریان خون به شریان های فرعی عروق شبکیه منتقل شده بود.

معاینه چشم ها یکی از آسان ترین راه ها برای پزشکان جهت بررسی وضعیت سیستم عروقی است که شامل وریدها و شریان های بدن که وظیفه انتقال خون را بر عهده دارند می شود. در مورد این مرد یونانی که دچار تاری در بینایی خود شده بود پزشکان با انجام معاینه های دقیق دریافتند که جریان خون در شریان کاروتیدی راست دچار انسداد 80 درصدی شده است که علت آن آترواسکلروز یا سخت شدن رگ ها بود.

وی نیازمند کاروتید اندآرترکتومی که عملی جراحی برای حذف کردن و خارج سازی پلاکت های تشکیل شده در شریان های بسیار ظریف است بود که انجام این عمل جراحی باعث جلوگیری از سکته مغزی شخص می شد. بعد از گذشت 12 ماه بینایی وی به حالت اولیه و نرمال خود بازگشت و دیگر هیچ گونه مشکلی از لحاظ بینایی برای وی بوجود نیامد.

به گفته جورجگالاس برای بیشتر افراد مبتلا به انسداد شریان کاروتیدی بوجود آمدن نقص در بینایی فرد تنها علامت بوجود آمده و تغییر ایجاد شده در وی است.

هر گونه از دست رفتن و نقص بینایی که بدون درد بوده و به طور مداوم تکرار می شود نباید ساده تلقی شده و از آن چشم پوشی کرد. چشمان هر فرد می توانند به عنوان شاخصی که نشان دهنده شرایط و سطح سلامتی هر فرد است به حساب آیند و مراجعه به چشم پزشک می تواند اولین گام در تشخیص و جلوگیری از بروز مشکلات حاد در سلامتی افراد باشد.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا