ترمیم گسیختگی نقشه اقتصاد ایران، ضرورت دوران پساتحریم است

مهدی کریمی شامگاه پنجشنبه در جمع خبرنگاران در اراک افزود: دولت تدبیر و امید به درستی این ضرورت را احساس کرده و در این مسیرگام برداشته است که بیشترین حمایت مالی و توانمندی از صنایعی باشد که زودبازده هستند و می توانند ثروت آوری و اشتغال موثری ایجاد کنند. 
وی توضیح داد: صنایع تبدیلی در زمره کسب و کارهای زودبازده محسوب می شوند و با حرکت در این مسیر می توان یکی از ضعف های بنیادین و مهم درعرصه اقتصاد را کم کرد و بستر بهبود صادرات بهینه را فراهم آورد، چرا که بسیاری از محصولا کیفی ایران به دلیل این ضعف فله ای صادر می شوند. 
قائم مقام و رئیس شورای مرکزی دبیرخانه توسعه علم و فناوری کشورهای اسلامی بیان کرد: یکی از اهداف این دبیرخانه حمایت از نوآوران و فناوران جوان و بستر سازی عملیاتی شدن ایده آن هاست، در دنیای امروز سرمایه گذاری خطرپذیر اصلی اجتناب ناپذیر است اما در ایران هنوز موسسه مالی و اعتباری مشارکت پذیر از اختراعات نوآورانه به صورت جدی وجود ندارد. 
کریمی گفت: استان مرکزی به عنوان یکی از قطب های مهم دانشگاهی و صنعتی کشور به عنوان الگو ، صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر را راه اندازی کند و در راستای تجاری سازی ایده ها و اختراعات فرهیختگان که بیشترین سودآوری را دارد گام بگذارد و پس از تهران در این خصوص صف شکن باشد. 
وی در بخشی از سخنانش هدف از فعالیت های این دبیرخانه را ترویج دیپلماسی فناوری در بین کشورهای اسلامی عنوان کرد و گفت: ارتباط وسیع کشورهای اسلامی با برنامه های هدفمند در شبکه سازی مسیر است و کشورهای اسلامی برای پیگیری امور و حفظ و ارتقاء جایگاه خود در جهان امروز باید با تسلط بر فناوری های روز هویت نرم خود و پایه های ارتباط در ابعاد مختلف شان را قوی کنند. 
قائم مقام و رئیس شورای مرکزی دبیرخانه توسعه علم و فناوری کشورهای اسلامی خاطرنشان کرد : زنجیره دانش فنی اگرچه مزیت برجسته ای است اما شرط کافی برای حضور موفق در بازارهای جهانی نیست و ایران نیاز دارد برای حفظ اقتدار و جایگاه خود در بین کشورهای اسلامی تجاری سازی محصولات و برند سازی را سرلوحه کار خود قرار دهد و این مهم در اسناد کلان توسعه ای کشور و راهبردهای اقتصاد مقاومتی نیز با حساسیت و جدیت مطرح شده است. 
کریمی افزود: تحریم های ظالمانه موجب شده بود که دیپلماسی اقتصادی ایران محدودیت ها و مشکلاتی را در تجاری سازی ایده ها و دانش فنی و شاخه های متنوع و گسترده حوزه فنی و مهندسی تجربه کند که باید این نقیصه در دوران پساتحریم به سرعت برطرف شود. 
وی اظهار کرد: ضریب نفوذی ایران در کشورهای اسلامی بستگی به ظرفیت سازی در حضور توانمند صادرات، کیفی سازی محصولات و تسهیل گری حوزه تجارت دارد. 
کریمی گفت : فصل تجارت لحظه ای گذشته و باید بر مزیت های تجارت مطمئن و پایدار سرمایه گذاری کرد و ایران به عنوان کشور بزرگ اسلامی نیاز دارد در این بخش با برنامه اصولی حرکت کند و الگوی علمی تجاری سازی را اجرایی کند. 
وی توضیح داد: ایران باید ضمن رعایت قواعد بین المللی تجارت، رفتارسازی بازارهای هدف در دنیا به ویژه کشورهای اسلامی را دنبال کند و با فرصت شناسی به هنگام و به دور از شعار زدگی با حساسیت در این مسیر حرکت کند. 
قائم مقام و رئیس شورای مرکزی دبیرخانه توسعه علم و فناوری کشورهای اسلامی افزود: مهم است که مباحث تخصصی فناوری و علم پایه تولید ثروت در کشورهای اسلامی باشد و از روش های سنتی کسب کار و رشته های محدود شغلی که بر مهارت ورزی و استعداد سنجی و رویدادهای فناورانه قرار ندارد، فاصله بگیرند. 
کریمی یادآور شد: کشورهای اسلامی و ایران باید به جز صنعت و کشاورزی شاخه های دیگر کسب و کار را توسعه دهند همان طور که اینک بر صنعت گردشگری سلامت و گردشگری اسلامی و گردشگری حلال کلید خورده است. 
وی عنوان کرد : به زودی دنیا در کسب و کار و تجارت به شدت متحول می شود و تلاش این است که با برند سازی و برجسته سازی مزیت ها حرف برای گفتن داشته باشیم. 
وی بر نقش رسانه های جمعی در فرهنگ سازی و آگاهی رسانی در رویکرد جدید اقتصادی تاکید کرد و گفت: نباید اجازه دادخلاقیت ها کور شوند و باید با فاصله گرفتن از مصرف گرایی به جرگه تولید کنندگان پیوست و هر روز در این حوزه قدرتمندتر شد. 
قائم مقام و رئیس شورای مرکزی دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی در سفر یک روزه به اراک نخستین نمایندگی این دبیرخانه را در استان مرکزی افتتاح کرد و بر پایه تفاهم نامه ای مقرر شد از مزیت های اتاق های اصناف و بازرگانی استان مرکزی و سازمان های دخیل در تولید و تجارت با راهبرد پنجره واحد توسعه صادرات برای پیشبرد ماموریت های این نهاد در برگزاری اجلاس وحدت سران کشورهای اسلامی که در دیماه در تهران برگزار می شود بهره گرفته شود. 
برگزاری نمایشگاه های بین المللی ازظرفیت های کشورهای اسلامی در محل دائمی نمایشگاهی غرب ایران در اراک و رونمایی از برند بین المللی فرش ساروق اراک از پیشنهادات مطرح شده در این خصوص بود. 
استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادرتخصصی، چهارمین قطب صنعت و از کانون های مهم تولیدات کشاورزی ، حوزه گردشگری و مشاهیر و نخبگان کشوری و بین المللی است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا