تولید پلاستیک مناسب استفاده در فضا با باکتری E. coli

جایگزین سازی ابزار در فضا کار ساده ای نیست. به عبارت دیگر اگر ابزارهایی نظیر آچارها و چرخ دنده ها به هر دلیلی در فضا آسیب ببینند، استفاده از جایگزین ها چندان هم ساده نخواهد بود چون اصولا انتقال آنها از زمین به ایستگاه فضایی بین المللی کار دشواری است و وقتی صحبت از این چالش در سفرهای طولانی مدت فضایی نظیر سفر انسان به مریخ می شود، مشکل بیش از هر زمان دیگری خود را نشان می دهد.

حالا دانشمندان بر آن شده اند تا برای حل این مشکل از زیست شناسی استفاده کنند.

دانشمندان با استفاده از باکتری E. coli پلاستیک های قابل تاشدن و مناسب استفاده در فضا تولید می کنند.

تیمی از محققان دانشگاههای «براون» و «استنفورد» با نظارت مرکز تحقیقات ایمز ناسا باکتری E. coli را به گونه ای مهندسی کرده اند که بتوان ورقه های پلاستیکی مناسب برای استفاده در فضا تولید کرد. مهمترین ویژگی این نوآوری قابلیت تاشدن این ورقه ها و استفاده به عنوان ابزار است.

در ابتدای امر محققان بر آن شدند تا به درستی تشخیص دهند که چه نوع پلاستیک هایی برای کاری که مد نظرشان است بهترین خواهد بود. پس از ذوب شماری از ظروف پلاستیکی آشپزخانه، آن هم در زیر نور لامپ و آزمایش ساختاری شیمیایی آنها، محققان دریافتند که پلی استرن (پلاستیک فوم مانند) بهترین عملکرد را در حین تاشدن خواهد داشت. به همین دلیل آنها به پلیمر P(3HB) رسیدند که مد نظر محققان بود زیرا از نظر علمی زیست تجزیه پذیر محسوب می شود.

در ادامه آنها راهی برای مهندسی باکتری E. coli پیدا کردند تا آنزیم ها و پروتئین های مورد نیاز برای ساخت ورقه هایی از این نوع پلاستیک تولید کنند.

آنچه که محققان با استفاده از این ورق های پلاستیکی به عنوان ابزار تولید می کنند نشأت گرفته از اصول اوریگامی است. این ایده هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و محققان همچنان به بررسی های خود ادامه می دهند.