تغییرات اقلیمی باید از چالش مدیریتی به یک فرصت تبدیل شود

 مطابق قوانین آژانس بین المللی انرژی های تجدید پذیر نشانه های شتاب گرفتن تغییرات اقلیمی و افزایش دمای جهانی احتمالا در خاورمیانه نسبت به سایر نقاط جهان فشار زیادی می آورند،همچنین دماهای رکوردشکن امسال سرخط خبرهای جهانی بودند و مطالعه اخیر دانشمندان پیش بینی کرده اند که منطقه با امواج گرمایی فرای طاقت انسان مواجه خواهد شد اگر شرایط تغییرات اقلیمی کنترل نشود.

مهندس جعفر محمدنژاد سیگارودی در خصوص اینکه پتانسیل های ایران در زمینه انرژی های تجدید پذیر چقدر است و تا چه حد میتوانیم ازآنها برای تامین انرژی کشور استفاده کنیم،گفت:لطف خدا در تمامی این مرز و بوم مشهود است دراین خصوص نیز این لطف شامل کشور ما نیز شده است.براساس مطالعات صورت گرفته درحال حاضر 30هزار مگاوات از محل پتانسیل انرژی باد قابلیت این را داریم که بتوانیم تولید برق کنیم.

همچنین براساس میزان تابش خورشیدی که وجود دارد در کشور این عدد به 60هزار مگاوات می رسد و همینطور در بخش های دیگر مثل زباله های شهری وپتانسیل های زمین گرمایی هم میتوانیم تولید انرژی داشته باشیم.

مطابق قوانین آژانس بین المللی انرژی های تجدید پذیر نشانه های شتاب گرفته تغییرات اقلیمی و افزایش دمای جهانی احتمالا در خاورمیانه نسبت به سایر نقاط جهان فشار زیادی می آورند

معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان انرژی های نو ایران افزود: شاید این سوال در ذهن ها به وجود بیاید که چرا تا به امروز از این انرژی ها استفاده نکردیم؟ به راحتی می توان گفت تنها دلیل عدم استفاده از انرژی های نو وجود منابع فسیلی درکشور است.

وی افزود: اگر مطالعه‌ها به‌درستی انجام شده باشد، تغییر اقلیم و آب و هوا روی باد تاثیر ندارد. ممکن است متوسط سرعت باد در طول سال‌های مختلف متفاوت باشد اما به‌صورت پیوسته وزش باد در مناطق دارای پتانسیل ادامه دارد. چنانکه نیروگاه منجیل 15 سال از عمرش می‌گذرد و همچنان به کار خود ادامه می‌دهد. انرژی‌های خورشیدی و زمین‌گرمایی دو منبع انرژی هستند که هیچ‌گاه از بین نمی‌روند زیرا منبع یکی در اعماق زمین و دیگری در آسمان است. اگرچه هزینه رسیدن به منبع زمین‌گرمایی بسیار زیاد است اما به محض رسیدن به آن، انرژی دیگر تمام نمی‌شود و به‌مدت نامحدود می‌توان از آن بهره‌برداری کرد. این دو انرژی تحت تاثیر تغییر اقلیم نیست.

همچنین انرژی حاصل از جزر و مد آب‌های سطحی متاثر از این تغییرها نیست اما نیروگاه‌های آبی کوچک به‌دلیل وابستگی به میزان آب رودخانه‌ها و جریان‌های سطحی، ممکن است که تحت تاثیر تغییر اقلیم قرار بگیرند و باید در صورت لزوم در این طرح‌ها بازنگری شود.

مهندس جعفرنژاد درباره ضرورت استفاده از انرژی های نو برای مقابله با پدیده تغییر اقلیم تصریح کرد:اگر بخواهیم حرکتی با جامعه جهانی برای تحقق اهداف زیست محیطی داشته باشیم به ناچار باید تولیدات یا آسیب ها به زیست محیط را کاهش دهیم. به عنوان مثال در یکی از پروتکل هایی که جمهوری اسلامی ایران هم آن را قبول کرده است تحت عنوان پروتکل کیوتو که منتج به تغییرات اقلیم و آب وهوایی است الزاماتی برای کشورما می گذارند که مجبور به رعایت حداقل هایی باشیم که اگر نتوانیم آن اقدامات را دراین راستا انجام دهیم مجبوریم هزینه های زیادی پرداخت کنیم. در واقع ما باید سعی کنیم از تغییرات اقلیمی که یک چالش مدیریتی است به عنوان یک فرصت استفاده کنیم.

جعفرنژاد همچنین با اشاره به اینکه تغییرهای اقلیمی می‌تواند موجب تغییر پتانسیل‌های انرژی تجدیدپذیر شود گفت: اگر مطالعه‌ها به‌درستی انجام شده باشد، تغییر اقلیم و آب و هوا روی باد تاثیر ندارد. ممکن است متوسط سرعت باد در طول سال‌های مختلف متفاوت باشد اما به‌صورت پیوسته وزش باد در مناطق دارای پتانسیل ادامه دارد. چنانکه نیروگاه منجیل 15 سال از عمرش می‌گذرد و همچنان به کار خود ادامه می‌دهد. همچنین انرژی‌های خورشیدی و زمین‌گرمایی دو منبع انرژی هستند که هیچ‌گاه از بین نمی‌روند زیرا منبع یکی در اعماق زمین و دیگری در آسمان است. اگرچه هزینه رسیدن به منبع زمین‌گرمایی بسیار زیاد است اما به محض رسیدن به آن، انرژی دیگر تمام نمی‌شود و به‌مدت نامحدود می‌توان از آن بهره‌برداری کرد. این دو انرژی تحت تاثیر تغییر اقلیم نیست.

انرژی حاصل از جزر و مد آب‌های سطحی نیز متاثر از این تغییرها نیست اما نیروگاه‌های آبی کوچک به‌دلیل وابستگی به میزان آب رودخانه‌ها و جریان‌های سطحی، ممکن است که تحت تاثیر تغییر اقلیم قرار بگیرند و باید در صورت لزوم در این طرح‌ها بازنگری شود.

وی درباره عضویت ایران در آژانس بین المللی انرژی های تجدید پذیر افزود: ایران در حال حاضر با نام «آیرنا» به عنوان عضو ناظر در این جلسات که در ابوظبی برگزار می شود حضور دارد ،مدیرعامل سازمان انرژی های نو آقای صادق زاده از جمهوری اسلامی و کارشناس فنی سازمان در این جلسات حضور دارند.

مهندس سیگارودی درباره تاثیر کاهش استفاده از سوخت های فسیلی بر گازهای گلخانه ای و گرمایش جهانی گفت:بحث جدی امروزه یکی از منابع آلاینده محیطی منشا آن تولید انرژی از منابع فسیلی است .نفت،گاز ،گازوئیل و مازوت و موارد مختلف و سوخت های رایجی که برای حمل و نقل استفاده میکنیم جز منابع وآلاینده های زیست محیطی هستند.یکی از راهکارهای جدی و موثر جایگزین منابع تامین انرژی و هم جایگزین برای راهکاری کاهش آلاینده زیست محیطی باشد منابع انرژی تجدید پذیر است و اهمیت پرداختن و استفاده کاربردی به ویژه در سال جدید به تاکید مقام عالی وزارت نیرو، مهندس چیت چیان در دستور کار جدی این سازمان  به عنوان سازمان متولی انرژی تجدید پذیر زیر مجموعه وزارت نیرو با تشویق هایی که برای تولید انرژی برشرکت های بخش خصوصی به عنوان تولید کنند گان برقی از انرژی تجدید پذیر باشد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا