طیف فرکانس برای سیستم پیگردی جهانی هواپیماها اختصاص یافت

سینا پرس : به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در این کنفرانس جهانی، باند فرکانسی 3/1092- 7/1087 مگاهرتز به سرویس متحرک ماهواره ای هوانوردی (زمین به فضا) برای دریافت به وسیله سیگنال های ADS-B از فرستنده های هواپیما تخصیص یافت.
کنفرانس جهانی رادیویی تقریباً هر چهار سال یک بار تشکیل می شود و کشور ها در آن به منظور پیشرفت و رشد کلیه انواع سرویس های ارتباطات رادیویی (اعم از پخش تلویزیونی و پخش صدا، تلفن همراه، سیستم های ایمنی، دریایی، زمینی و هوایی و سرویس های علمی و فضایی) در زمینه اشتراک طیف فرکانس به توافق می رسند. 
وظیفه مهم کنفرانس های جهانی ارتباطات رادیویی بررسی و در صورت لزوم بازنگری مقررات رادیویی (Radio Regulations) درخصوص بهره برداری موثر از طیف فرکانس امواج رادیویی و نقاط مدار ی به ویژه ماهواره های سنکرون زمین است. 
کنفرانس WRC-15که در ژنو در حال برگزاری است، کشورهای شرکت کننده در مورد تخصیص طیف فرکانس برای سیستم پیگردی جهانی هواپیماهای مسافربری توافق کردند.
براساس این تصمیم، باند فرکانسی 3/1092- 7/1087 مگاهرتز که در حال حاضر برای ارسال سیگنال های ADS-B از هواپیما به ایستگاه های زمینی در حوزه دید مستقیم رادیوئی استفاده می شود، در جهت زمین به فضا برای امکان مخابره از هواپیما به ماهواره اختصاص یافته است.
طبق این گزارش، این توافق در پی ناپدید شدن و تلفات پرواز MH370 هواپیمائی مالزی با 239 سرنشین در مارس 2014، که بحث های جهانی را در مورد پیگردی هواپیماها و ضرورت اقدام هماهنگ شده از سوی اتحادیه بین المللی ارتباطات دور (ITU) و سازمانهای مربوط را برانگیخت، حاصل شد.
از آنجا که استانداردها و اقدامات توصیه شده برای سیستم هائی که تعیین موقعیت و پیگردی هواپیماها را بکار می برند، به وسیله سازمان بین المللی هواپیمائی کشوری (ایکائو) ایجاد شده است، در کنفرانس WRC-15 تاکید شد که معیار عملکرد برای دریافت سیگنال های ADS-B توسط ماهواره نیز بایستی از سوی ایکائو بررسی شود.
'هولین ژائو' دبیرکل ITU درباره تخصیص طیف فرکانس برای سیستم پیگردی جهانی هواپیماها گفت: در رسیدن به این توافق در کنفرانس WRC-15، اتحادیه جهانی ارتباطات، به انتظارات جامعه جهانی در خصوص مسأله مهم پیگردی جهانی هواپیماها در موعد مقرر پاسخ داده و از هیچ کوششی در جهت اصلاح سیستم پیگردی جهانی هواپیماها برای هواپیماهای مسافربری دریغ نمی کند.
'فرانسیس رنسی' مدیر بخش ارتباطات رادیوئی ITU نیز گفت: تخصیص فرکانس ها برای دریافت سیگنال های ADS-B از هواپیما بوسیله ایستگاه های فضائی، پیگردی به موقع هواپیما را در هر نقطه ای از جهان امکان پذیر می کند.
وی تاکید کرد: ما به همکاری خود با سازمان بین المللی هواپیمائی کشوری (ایکائو) و سایر سازمان های بین المللی برای بالا بردن ایمنی در آسمان ادامه خواهیم بود.
سازمان هواپیمائی کشوری در جلسه ویژه خود در ماه 2014 که در مونترال کانادا در مورد پیگردی جهانی هواپیماها برگزار شد از ITU خواسته بود تخصیص های طیف فرکانس مورد نیاز ماهواره ها برای پشتیبانی از نیازهای هوانوردی پدید آمده را انجام دهد.
در اکتبر سال 2014 نیز اجلاس کنفرانس سران مختار ITU در بوسان کره جنوبی به WRC-15دستور داده بود موضوع پیگردی جهانی هواپیماها را در دستور کار خود بررسی کند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا