نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

استفاده پژوهشی پزشکان از رسانه های اجتماعی

محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC) اعلام کردند که پزشکان می توانند با استفاده از توئیتر به ارائه فعالیت های پژوهشی پزشکی و پرس و جو از سلامت بیماران خود بپردازند . این پژوهش ها نشان می دهد که فعالیت های متخصصان مراقبت های بهداشتی ، رسانه های اجتماعی جدید را نیز در بر می گیرد.

پروفسور جولی روبیلارد (Julie Robillard) استاد مغز و اعصاب دانشگاه بریتیش کلمبیا در این رابطه اظهار داشت : بسیاری از مردم برای به دست آوردن اطلاعات بهداشتی و پزشکی به اینترنت مراجعه می کنند ، اما اطلاعات کافی و درستی به دست نمی آورند چرا که تحقیقات پزشکی کمی در این شبکه جهانی به اشتراک گذاشته می شود .

پروفسور روبیلارد با همکاری یک تیم تحقیقاتی به پژوهش در رابطه با مبحث سلول های بنیادی مرتبط با آسیب ها و بیماری های ستون فقرات و عارضه پارکینسون در توئیتر پرداختند . آنها دریافتند که 25 درصد از توییت ها درباره آسیب نخاعی و 15 درصد درباره بیماری پارکینسون ، از سوی متخصصان مراقبت های بهداشتی بوده است . از دیگر نتایج به دست آمده از مطالعات مذکور می توان به این موضوع اشاره کرد که کاربران توئیت های  مطالب مرتبط با ضایعه نخاعی و بیماری پارکینسون متفاوت هستند. در این پژوهش همچنین مشخص شد ، کاربرانی که در مورد آسیب  های نخاعی توئیت کرده اند ، بیشتر در رابطه با آزمایش های بالینی این بیماری  و آسیب ها گفتگو می کنند در حالی که کاربرانی که مطالبی در مورد بیماری پارکینسون توئیت کرده اند ، بیشتر در مورد ابزار و یا روش های جدید و یا پیشرفت های پزشکی در این رابطه ، با هم صحبت می کنند.

قابل توجه است که کمتر از پنج درصد کاربران توئیتر ، علیه تحقیقات سلول های بنیادی سخن می گویند که این مساله محققان را شگفت زده کرده است .

پروفسور روبیلارد در این مورد اظهار داشت که ما انتظار داریم در توئیتر بحث و مذاکره در رابطه با مبحث سلول های بنیادی وجود داشته باشد اما مردم ایده ها و انتظارات خیلی بالاتر را به اشتراک می گذارند . او معتقد است که رسانه های اجتماعی می تواند به پزشکان کمک کند تا بیمارانشان را در رابطه با پیشرفت های پزشکی مرتبط با بیماری خاص خود آگاه سازند . در واقع این رسانه اجتماعی برای بالا بردن سطح دانش و آگاهی پزشکی و سلامت مردم فراتر از رسانه های سنتی عمل خواهند کرد . یکی از فواید این عمل ، متعادل سازی انتظارات بیماران در روش و یا روند درمان بیماریشان است .

این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در نشست سالانه انجمن امریکایی در پیشرفت علم (AAAS) American Association for the Advancement of Science در سال 2015 ارائه شده است .

 

مترجم: احسان محمدحسینی
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل