جزئیات مأموریت‌گرا شدن پایان‌نامه‌های تحصیلات‌ تکمیلی

دکتر برات قبادیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌ که در حال حاضر پایان‌نامه‌ها فقط به استاد و دانشجو وابسته است، اظهار کرد: دانشجو درصدد انجام یک پژوهش و اخذ مدرک است و از سوی دیگر مدت زمان محدودی در اختیار دارد که این زمان در دوره کارشناسی ارشد دو سال و در دوره دکتری چهار سال است.

وی افزود: استاد نیز بر اساس قانون موظف است که دانشجو را در انجام رساله خود هدایت و راهنمایی کند اما تاکنون هیچ مأموریتی برای آن‌ها مشخص نشده بود و پایان‌نامه‌ها نیز هدفمند نشده بودند که قرار است چه کاری انجام دهند و چه گرهی از مشکلات مملکت را باز کنند.

قائم‌ مقام معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، تصریح کرد: در حال حاضر در کشور ما بخش‌های مختلفی اعم از صنعت‌، کشاورزی، خدمات و حوزه‌های علوم انسانی فعالیت می‌کنند باید در نظر داشت که علم بیهوده و بی‌هدف به وجود نیامده بلکه قرار است به کمک بشر بیاید تا مشکلی را حل کند.

قبادیان با بیان این‌ که تا‌کنون پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی ماموریت‌گرا نشده بودند، خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌ شده قرار است از این پس این کار به‌ صورت هدفمند انجام شود و پایان‌نامه‌ها ماموریت‌گرا شوند تا کارایی لازم را در جامعه داشته باشند و هزینه انجام‌ شده برای این رساله‌ها در اصل یک سرمایه‌گذاری برای رفع مشکلات کشور و نه تلفات منابع باشد.

وی با ابراز امیدواری از این‌ که این اقدام برای کشور ثمرات مفیدی به دنبال داشته باشد در خصوص جزئیات اجرای آن، اظهار کرد: قرار است بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و … که در کشور کارهای اجرایی انجام می‌دهند، مشکلات خود را در قالب برنامه‌هایی که لازم است روی آن‌ها کار پژوهشی انجام شود احصا و تدوین کنند و آن را در اختیار دانشگاه‌ها قرار دهند تا دانشگاه‌ها بتوانند پروژه‌های تحصیلات تکمیلی را بر این مبنا تعریف و به حل مشکلات این بخش‌ها در جامعه کمک کنند.

قائم‌ مقام معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین در پاسخ به این‌ که اکنون طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی در خوزستان در حالی اجرا می‌شود که تنها دانشگاه تخصصی استان هیچ نقشی در اجرای این طرح ندارد، گفت: همایش‌هایی چون کنگره همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت برای ایجاد همین ارتباطات برگزار می‌شود که این نقش‌ها مشخص و روابط بین دانشگاه و صنعت برقرار شود؛ در واقع اهمیت این کنگره‌ها در همین موارد است.

قبادیان نکته دوم را فرهنگ‌سازی در این خصوص دانست و بیان کرد: با توجه به فرهنگ غالب در کشور هنوز یاد نگرفته‌ایم که کارهای اجرایی را از طریق روش‌های علمی انجام دهیم و گره‌های مملکت را از راه‌های علمی حل کنیم راه علمی به معنای اتکا به دانش، دانشگاه، استاد و دانشجو است. البته این فرهنگ‌سازی در کشورهای دیگر نیز زمان‌بر بوده و در کشور ما نیز برای رسیدن به این سطح از باور عمومی، زمان لازم است.

وی درباره این‌ که صنعت ما خاستگاه دانشگاهی ندارد، تصریح کرد: موضوع اصلی همین است زیرا صنعت ما و اساسا فناوری‌های صنعت وارداتی است و در همین مسأله با صنعت مشکل داریم اگر دانشگاه ایجادکننده صنعت بود به‌ طور طبیعی صنعت برای رفع مشکلات و ارتقاء خود از دانش و دانشگاه استفاده می‌کرد اما با توجه به این‌که صنعت وارداتی است صاحبان صنایع فکر می‌کنند که دانشگاه‌های ما نمی‌توانند مشکلات آن‌ها را حل کنند و به همین دلیل به دنبال جایی می‌گردند که این صنعت را وارد کردند.

قائم‌ مقام معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این‌ که معتقدم ما می‌توانیم نه تنها گره‌گشای مشکلات صنعت باشیم بلکه دانشگاه‌های ما در راه‌اندازی صنایع جدید نیز مشارکت کنند، خاطرنشان کرد: امروز دیگر دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم مطرح هستند تا امروز فکر نمی‌کردیم که دانشگاه باید در ایجاد اشتغال و فناوری نقش داشته باشد اما از این پس معتقدیم که این نقش باید توسط دانشگاه‌ها ایفا شود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا