اثرات آلودگی هوا بر زنان باردار

امروزه وجود آلاینده های زیست محیطی جزء مهم ترین مشكلات بشر است. مطالعه ای که به تازگی توسط محققان ایرانی انجام شده است با هدف سنجش سازه های مدل اعتقاد بهداشتی در خصوص ارتقاء رفتارهای پیش گیری كننده از مواجهه با هوای آلوده در زنان باردار شهر اراك در سال 93 بوده است

سازه های راهنماهای عمل خارجی و حساسیت و موانع درك شده باید به عنوان مهم ترین عوامل پیش بینی كننده رفتار مادران در طراحی مداخلات آموزشی در نظر گرفته شوند..

در این پژوهش مقطعی-تحلیلی، 208 زن باردار مراجعه كننده به مراكز بهداشتی درمانی شهر اراك به صورت چند مرحله ای انتخاب شدند و مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات به وسیله پرسش نامه پایا و روا و به روش خود- گزارش دهی جمع آوری شد. این پرسش نامه شامل مشخصات دموگرافیك مادر، ابعاد مدل اعتقاد بهداشتی و چك لیست عملكرد مادران بوده است. در نهایت داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها نشان از آن داشت که میانگین سنی مادران مورد مطالعه 77/ 4±48/ 26 و میانگین سن بارداری آنان 59 /5±88/ 14 هفته بود. بیشترین میزان تحصیلات زنان باردار (1/ 47 درصد) دیپلم بود. میانگین نمره عملكرد مادران 09 /72 بود و در بین سازه ها حساسیت درك شده بیشترین (25/ 83) و موانع درك شده كمترین (16/ 59) نمره را داشتند. در تحلیل رگرسیونی به منظور پیش گویی رفتار با استفاده از سازه های مدل اعتقاد بهداشتی مشخص شد كه از بین این متغیرهای بررسی شده متغیرهای راهنمای عمل خارجی، حساسیت درك شده و موانع به عنوان پیش گویی كننده رفتار هستند كه این متغیرها در مجموع 26 درصد (265/ 0=R2) از تغییرات رفتار را پیش گویی کردند.

پژوهشگران از این اطلاعات نتیجه گیری کردند که بر اساس نتایج مطالعه، سازه های راهنماهای عمل خارجی و حساسیت و موانع درك شده باید به عنوان مهم ترین عوامل پیش بینی كننده رفتار مادران در طراحی مداخلات آموزشی در نظر گرفته شوند.

منبع: سمیه پورمسیبی، محسن شمسی، محبوبه خورسندی، علی كولیوند، مهدی رنجبران، 1394، سنجش سازه های مدل اعتقاد بهداشتی در خصوص ارتقاء رفتارهای پیش گیری كننده از مواجهه با هوای آلوده در زنان باردار شهر اراك در سال 1393. مجله دانشگاه علوم پزشكی اراك، سال هجدهم، شماره 8 (پیاپی 101).

لینک منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا