قمر معروف مریخ در حال از هم فروپاشیدن است

قمر Phobos از این نظر در علم اخترشناسی از اهمیت خاص برخوردار است که در میان تمامی سیارات منظومه شمسی، نزدیک ترین قمر به سیاره اش (مریخ) محسوب می شود. اما حالا تصاویری از این جرم فضایی به دست آمده که نشان می دهد به واسطه نزدیک شدن تدریجی به مریخ تغییراتی در سطح آن ایجاد شده که نشان از شروع فرآیند از هم پاشیدگی است.

تحقیقاتی که درخصوص قمر Phobos انجام شده حکایت از آن دارد که طی بیش از یکصد سال اخیر حدود دو متر به مریخ نزدیکتر شده است. همزمان با نزدیکی بیشتر این جرم فضایی به سیاره سرخ، اثرات جاذبه ای آن بر ساختار قمر Phobos افزایش یافته و بدین ترتیب از هم پاشیدگی تدریجی آن که شباهت زیادی به یک سیب زمینی دارد طی ۳۰ تا ۵۰ میلیون سال آینده کامل می شود.

تری هارفورد از مرکز پرتابهای فضایی گادارد ناسا که این مطالعه را سرپرستی کرده است می گوید: تصور ما این است که از هم فروپاشیدگی قمر Phobos هم اکنون نیز آغاز شده است و نشانه های بارز این فرآیند ایجاد شیارهایی در سطح این جرم فضایی است که متأثر از قرار گرفتن در میدان جاذبه مریخ و نزدیکتر شدن تدریجی به آن است.

به گزارش مهر، پیشتر دانشمندان تصور می کردند که این شیارها به دلیل برخورد یک جرم فضایی به سطح Phobos ایجاد شده بود اما تحقیقات جدید این تصور را رد می کند.