سنسور گازی با قابلیت کارکرد در دمای محیط در ایران ساخته شد

مدیر گروه های نانوشیمی و شیمی معدنی این واحد دانشگاهی و یکی از مخترعان سنسور گازی با قابلیت کارکرد در دمای محیط گفت: سنسورها یکی از مهم ترین ابزارها در ایمنی محیط هستند و نیمه رساناهای اکسید فلزی که از معمول ترین سنسورها محسوب می شود روش تولید آسان، قیمت مناسب، حساسیت بالا و زمان پاسخ دهی کوتاه دارند.

محمد یوسفی، عملکرد سنسورها در دماهای بالا را ضعف آنها دانست و ادامه داد: برای رفع مشکل عملکرد آنها در دمای بالا، 'سنسور گازی نانوذرات اکسید فلزی هسته / پوسته سریم اکسید تیتانیوم اکسید' برای اولین بار توسط تیم تحقیقاتی متشکل از سوسن صمدی، سید امیر عباس ذکریا و قاسم اسعدی طراحی و ساخته شد.
وی افزود: در بررسی های انجام شده مشخص شد این سنسور قادر است در دمای اتاق وجود گازهای مضر را با حساسیت بالا تشخیص دهد.
یوسفی تصریح کرد: سنسور طراحی شده، افزون بر پاسخ مناسب در دمای اتاق، دارای ساختار ساده، حساسیت بسیار بالا، گزینش پذیری مناسب و زمان پاسخ دهی بسیار پایینی است و می تواند حضور برخی گازها را در حد ppm مشخص کند.
یوسفی پژوهشگر برتر استان تهران در سال 1386 بوده است و علاوه بر 60 مقاله ISI، تعداد 10 کتاب در زمینه شیمی تألیف و ترجمه کرده و 6 طرح پژوهشی را به اتمام رسانده است.