تاثیر مالچ‌ها در مقابله با ریزگردها موقتی است

 دکتر گودرز احمدی در مراسم افتتاحیه شانزدهمین کنفرانس ملی «دینامیک شاره‌ها» که امروز سه‌شنبه 26 آبان در سالن آمفی تئاتر دکتر علیمحمدی دانشکده علوم دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: ریزگردها در همه جا هستند و بعضی از کشورها از قدیم درگیر این پدیده بوده‌اند.

وی ادامه داد: ایران در قدیم خیلی گرفتار پدیده ریزگردها نبود اما حدود 10 سالی است که شدیدا درگیر این معضل شده است.

احمدی تصریح کرد: وقتی گرد و خاک بلند شود دیگر خیلی سخت می‌شود جلوی آن را گرفت و آن را فرونشاند.

این استاد برجسته دانشگاه کلارکسون آمریکا گفت: در خصوص این پدیده مطالعات بسیاری در دانشگاه های مختلف جهان و حتی ایران انجام شده اما واقعیت آن است که وقتی ریزگردها از زمین بلند شوند دیگر نمی‌توان به راحتی جلوی آنها را گرفت.

وی خاطرنشان کرد: اینکه چرا در گذشته‌های دورتر در این منطقه ریزگردها وجود نداشتند دلایل مختلفی دارد اما یکی از اصلی ترین دلایل آن احداث سد در کشورهای عراق و ترکیه است که این سدها باعث برهم خوردن نظم آبهای روان شده و زمین را خشک کرده است.

احمدی با بیان اینکه حفظ محیط زیست مسأله بسیار مهمی است، گفت: باید توافقی بین کشورها انجام گیرد که مانع از تخریب محیط زیست شوند چرا که مسائل زیست محیطی مرز جغرافیایی نمی شناسد.

این استاد برجسته دانشگاه کلارکسون آمریکا اظهار کرد: کشورهای غربی به مسأله محیط زیست بسیار اهمیت می‌دهند و در وهله اول تمام تلاششان این است که اقدامات آنها آسیبی به محیط زیست نزند، اما در کشورهایی همچون کشورهای منطقه خاورمیانه که مسائل و مشکلات بسیاری دارند پرداختن به مقوله محیط زیست چندان در اولویت قرار ندارد.

وی با بیان اینکه ارائه راهکارهایی همچون پاشیدن مالچ به بیابانها اثری موقت خواهد داشت، گفت: راهکار اساسی این است که به قبل برگردیم، یعنی باید ببینیم که 10 سال پیش چه شرایطی داشته‌ایم که ریزگردها نبوده‌اند و اکنون نیز باید به همان شرایط برگردیم.

احمدی اظهار امیدواری کرد این کنفرانس علمی بتواند راهکاری برای مقابله با پدیده ریزگردها ارائه دهد.

به گزارش ایسنا، شانزدهمین کنفرانس ملی دینامیک شاره‌ها از امروز 26 آبان ماه تا روز پنجشنبه 28 آبان ماه در دانشکده فنی دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار می‌شود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا