نقش بستر کشت بر هیبرید هلو بادام

به منظور بررسی اثر غلظت های مختلف ایندول بوتیریك اسید و نوع بستر كشت، بر ریشه زایی قلمه های چوب سخت دو پایه از دورگه های طبیعی بادام و هم گروه جی. اف 677 (شاهد)، آزمایشی در فضای زیر پوشش پلاستیكی همراه با سامانه پا گرما در گلخانه های گروه علوم باغبانی دانشگاه فردوسی مشهد اجرا شد.

از لحاظ درصد قلمه های ریشه دار شده و تعداد ریشه در هر قلمه و طول ریشه بین غلظت های مختلف ایندول بوتریك اسید، بسترهای كشت و پایه های به كار برده شده در سطح احتمال یك درصد با شاهد تفاوت معنی داری وجود داشت

در این بررسی اثر چهار سطح ایندول بوتریك اسید (صفر، سه هزار، شش هزار و نه هزارمیلی گرم بر لیتر) در سه بستر پرلایت، كوكوپیت و تركیبی از این دو (دو قسمت پرلایت و یك قسمت كوكوپیت) بر ریشه زایی قلمه های پایه شاهد و دو هیبرید جدید انتخابی هلو بادام، به صورت كرت دو بار خرد شده در قالب طرح بلوك های كامل تصادفی در سه تكرار اجرا شد.

نتایج نشان داد، از لحاظ درصد قلمه های ریشه دار شده و تعداد ریشه در هر قلمه و طول ریشه بین غلظت های مختلف ایندول بوتریك اسید، بسترهای كشت و پایه های به كار برده شده در سطح احتمال یك درصد با شاهد تفاوت معنی داری وجود داشت. بیشترین درصد قلمه های ریشه دار شده و تعداد ریشه و طول ریشه از غلظت 3000 میلی گرم در لیتر ایندول بوتریك اسید و بستر پر لایت و پایه شاهد به دست آمد. در صفات مذكور اثر متقابل پایه غلظت و بستر نیز در سطح یك درصد تفاوت را نشان داد.

پایه شاهد در محیط پرلایت و غلظت 3000 میلی گرم در لیتر ایندول بوتیریك اسید بهترین نتیجه را داشت. هم چنین حجم ریشه در سطح احتمال پنج درصد تحت تاثیر غلظت هورمون بوده است كه بالاترین حجم از غلظت 3000 میلی گرم در لیتر حاصل شد.

منبع: غلامحسین داوری نژاد، علی اكبر شكوهیان، علی تهرانی فر، 1394، اثر اسید ایندول بوتیریك و بستر كشت بر ریشه زایی قلمه های دو هیبرید جدید انتخابی هلو×بادام. نشریه علوم باغبانی، سال بیست و نهم، شماره 2.

لینک منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا