تحقیقات بومی بر سیستم ایمنی جوجه های گوشتی

شیوع و گسترش بیماریهای باكتریایی موجب افزایش مصرف آنتی بیوتیك ها شده كه متعاقباً افزایش مقاومت باكتریایی در برابر مصرف آنتی بیوتیك های مرسوم را به همراه داشته است. به منظور بررسی و مقایسه اثر اسید آلی Selko- pH، پروبیوتیك پریمالاك و عصاره الكلی سرخارگل بر سیستم ایمنی جوجه های گوشتی، آزمایشی در قالب طرح كاملاً تصادفی با 4 تیمار و 3 تكرار بر روی 120 قطعه جوجه یك روزه نر سویه راس (308) در مزرعه تحقیقاتی دانشكده كشاورزی دانشگاه تربیت مدرس انجام گرفت

افزودنی های خوراكی استفاده شده در این آزمایش قابلیت بهبود سیستم ایمنی را دارا هستند..

روش كار به این ترتیب بود که تیمار های مورد مطالعه شامل اسید آلی Selko- pH (كه تا روز 14، اسید آلی را به صورت مستمر و سپس 8 ساعت در 24 ساعت به میزان 1 در هزار در آب آشامیدنی دریافت كردند)، پروبیوتیك (جوجه ها تا سن 14 روزگی به صورت آشامیدنی و سپس به صورت مخلوط در خوراك دریافت کردند)، عصاره الكلی سرخارگل (به میزان 1 در هزار در آب آشامیدنی) و تیمار شاهد (بدون مواد افزودنی) بودند.

نتایج حاکی از آن بودند که تمامی تیمارهای افزودنی سبب افزایش وزن نسبی بافت های لنفاوی طحال و بورس شدند كه این افزایش فقط در تیمار سرخارگل اختلاف معنی داری را نشان داد. داده های حاصل از تست پادتن علیه گلبول های قرمز گوسفند و نسبت های هتروفیل به لنفوسیت نیز نشان داد كه تمامی تیمارهای مورد مطالعه، به جز تیمار اسید آلی، تفاوت معنی داری از نظر پاسخ سیستم ایمنی اختصاصی و سلولی با تیمار شاهد داشتند. شمارش باكتری های دستگاه گوارش نیز حاكی از افزایش معنی دار میزان باكتری های لاكتوباسیلوسی مستقر در روده جوجه ها در تیمارهای اسید آلی و پروبیوتیك بود.

نتیجه گیری نهایی پژوهشگران از این تحقیق این بود که افزودنی های خوراكی استفاده شده در این آزمایش قابلیت بهبود سیستم ایمنی را دارا هستند.

منبع: حسین ابراهیمی، شعبان رحیمی، پژواك خاكی، 1394، تاثیر اسید آلی، پروبیوتیك و عصاره الكلی سرخارگل بر میكروفلور روده و سیستم ایمنی جوجه های گوشتی. مجله تحقیقات دامپزشكی، سال هفتادم، شماره 3 (پیاپی 283).

لینک منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا