مطالعه قدرت مخرب پدیده ال نینو در سال جاری

در آخرین به روز رسانی الگوی هواشناسی ال نینو ، اعلام شده است که در حال حاضر دمای سطح دریا در شرق و مرکز اقیانوس آرام ، بالاترین میزان از پدیده آب و هوایی شش ماه گذشته را نشان می دهد .

اداره هواشناسی استرالیا اعلام کرد که این دوره شش ماهه ال نینو بر فراز اقیانوس آرام ، در حال حاضر یکی از سه ال نینوی قوی است که تاکنون به ثبت رسیده است. در آخرین به روز رسانی الگوی هواشناسی ال نینو ، اعلام شده است که در حال حاضر دمای سطح دریا در شرق و مرکز اقیانوس آرام ، بالاترین میزان از پدیده آب و هوایی شش ماه گذشته را نشان می دهد.

اداره هواشناسی این کشور در گزارش منتشر شده در به روز رسانی ال نینو اعلام کرد : « مدل های آب و هوا شناسی بین المللی نشان می دهد که به احتمال قوی در این ال نینو ، تغییر دمای سطح دریا در پایان سال رخ می دهد سپس در سه ماهه اول سال 2016 میلادی به تدریج کاهش پیدا می کند.»

قابل توجه است که معمولا ال نینو در بخش های شرقی استرالیا کمترین حد متوسط بارش را به دنبال داشته است و می توان در طول روز افزایش درجه حرارت را در جنوب مناطق استوایی مشاهده کرد. قطب مثبت اقیانوس هند دو قطبی (Indian Ocean Dipole) که بیشتر خشک شدن سراسر استرالیا را تقویت می کند ، در حال حاضر در قوی ترین حالت ثبت شده است و پیش بینی می شود که در طول ماه نوامبر و اوایل دسامبر (آبان و آذر ماه) شکسته شود.  

پیش از این، الگوی آب و هوایی ال نینو باعث ویرانی در سراسر اقیانوس آرام، کمک به خشکسالی، نامنظمی باران  و یخبندان شده است که توسط آن نزدیک به 4.6 میلیون نفر از مردم جهان از جمله 2.4 میلیون نفر در پاپوآی گینه نو تحت فشار قرار داشتند.

در خاتمه لازم به توضیح است که دولت استرالیا در یکی از فعالیت های خود برای مقابله با پدیده ال نینو ، اقدام به تخصیص بودجه ای برابر با 9 میلیون دلار استرالیا جهت انبارسازی و ذخیره دانه های مورد نیاز کشاورزی کرده است . هدف این پروژه جلوگیری از کاهش دانه های مورد نیاز کشاورزان پس از پایان ال نینو عنوان شده است .

منبع
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا