تخمین میزان آب شدن سالانه یخ های قطب شمال

یکی از دانشمندان بخش ویژه تحقیقات سیبری از  آکادمی علوم روسیه (Russian Academy of Sciences) در مصاحبه ای مطبوعاتی اعلام کرد: « با توجه به ذوب منطقه پرمافراست (permafrost) ، لایه منجمد دائمی اعماق زمین در منطقه قطبی و فرسایش سواحل دریاهای شمالی، روسیه هر ساله بخشی از خاک سرزمینش که با سرزمین آندورا Andorra (468 کیلومتر مربع) قابل مقایسه است ، را از دست می دهد و این روند غیر قابل توقف است . »

با توجه به ذوب منطقه پرمافراست (permafrost) ، لایه منجمد دائمی اعماق زمین در منطقه قطبی و فرسایش سواحل دریاهای شمالی، روسیه هر ساله بخشی از خاک سرزمینش که با سرزمین آندورا Andorra (468 کیلومتر مربع) قابل مقایسه است ، را از دست می دهد و این روند غیر قابل توقف است . خط ساحلی مذکور به میزان یکی ، دو متر تا ده متر تخریب شده است که عوامل بسیاری مسبب ایجاد آن بوده اند و می توان به کاراکترهای خط ساحلی ، طوفان ها و مدت زمان پوشش یخ دریاها اشاره کرد.

او در ادامه توضیحاتش اظهار داشت : « هر ساله با توجه به ذوب پرمافراست در امتداد سواحل دریاهای شمالی، ما یک سرزمین، قابل مقایسه با قلمرو آندورا ، را از دست می دهیم. در سواحل جنوب نیز فرسایش باعث ایجاد تغییرات می شود اما این روند در شمال بسیار سریع تر است. »

بر اساس گزارش های این دانشمند، خط ساحلی مذکور به میزان یکی ، دو متر تا ده متر تخریب شده است که عوامل بسیاری مسبب ایجاد آن بوده اند و می توان به کاراکترهای خط ساحلی ، طوفان ها و مدت زمان پوشش یخ دریاها اشاره کرد.

لازم به ذکر است که در حال حاضر مرز پرمافراست در روسیه ، به سرعت در حال حرکت به سمت شمال است .

این دانشمند   آکادمی علوم روسیه به بررسی های تیم دانشمندان در رابطه با شناسایی تغییر مرز پرمافراست می گوید : « این مرز جایی که در آن دانشمندان گروه تحقیقاتی ما به نظارت آن پرداختند ، در چهل سال گذشته سی کیلومتر به سمت شمال حرکت کرده که به نظر می رسد بسیار زیاد است. »

با توجه به توضیحات دانشمندان فوق ، ذوب این یخ ها به این معناست که درجه حرارت آب و هوایی افزایش زیادی داشته است به عنوان مثال اگر حد متوسط درجه حرارت آب و هوایی یک تا دو درجه افزایش پیدا کند،  زمین های حاصلخیز مناطق جنوب روسیه ، استاوروپول (Stavropol) یا کراسنودار (Krasnodar) دچار کمبود آب خواهند شد و مناطق کشاورزی به سمت شمال ، سطحی از ورونژ (Krasnodar) تغییر مکان خواهند داد .

علاوه بر آن به نظر می رسد با ین روند بیشتر مناطق مطلوب در نتیجه این مساله ، دویست تا سیصد کیلومتر به سمت شمال حرکت کنند .

منبع
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا