ترسیم نقشه وقوع خشکسالی های کره زمین

پژوهش های انجام شده توسط دانشمندان روی تنه درختان کهن و بررسی حلقه های موجود در تنه این درختان به  پژوهشگران امکان ترسیم نقشه وقوع خشکسالی و بروز تغییرات آب و هوائی را در بازه زمانی دو هزار ساله داد .

بر اساس گزارش های منتشر شده در این رابطه ؛ پژوهشگران مرکز تحقیقاتی زمین شناسی لامونت دوهرتی  دانشگاه کلمبیا Columbia University’s Lamont-Doherty Earth Observatory با بررسی این نقشه های ترسیم شده بر اساس حلقه های موجود در تنه درختان  و مطالعه روند بروز خشکسالی و بارش های شدید باران در دوران باستان ، قادر به تعیین دقیق دلیل بارش های شدید در نیمکره شمالی خواهند بود .

بر اساس گزارش های منتشر شده در این رابطه ؛ پژوهشگران مرکز تحقیقاتی زمین شناسی لامونت دوهرتی  دانشگاه کلمبیا Columbia University’s Lamont-Doherty Earth Observatory با بررسی این نقشه های ترسیم شده و مطالعه روند بروز خشکسالی و بارش های شدید باران در دوران باستان ، قادر به تعیین دقیق دلیل بارش های شدید در نیمکره شمالی خواهند بود .

در همین زمینه ریچارد سیگر Richard Seager پژوهشگر اقلیم شناس و یکی از کارشناسان ترسیم کننده مدل های آب و هوائی ، اعلام کرد : "  تغییرات آب و هوائی که دارای الگوی منظمی است ، نقشی مهم در تعیین شرایط اقلیمی کره زمین دارد . این تغییرات آب و هوائی است که سبب می شود در منطقه ای از جهان خشکسالی حکم شده و بخش دیگری با افزایش شدید بارندگی رو به رو باشیم . با داشتن اطلاعات اقلیمی به دست آمده از تنه درختان و بررسی میزان رطوبت محیطی دانشمندان قادر به ترسیم  و تحلیل بهتر الگوهای آب و هوائی و تغییرات آب و هوائی موجود در سه اقلیم موجود در نیمکره شمالی خواهند شد . "

از سوی دیگر اطلاعات به دست آمده به کمک این مدل سازی از تغییرات آب و هوائی سبب می شود تا دانشمندان قادر به فهم دقیق شرایط رخ داده در خشکسالی های تاریخی در کره زمین از جمله خشکسالی شدید سال 1741 شوند . بر اساس اطلاعات موجود در این سال میزان بارش باران در فصل های پائیز و زمستان در مناطقی از انگلستان ،ایرلند و ولز بسیار کمتر از حد عادی بوده و مردم زمستانی سرد را تجربه کردند . یکی دیگر از دوره های خشکسالی مطالعه شده با کمک این روش ، خشکسالی شدید رخ داده در سال 1314 میلادی است .