خون انسان چگونه ساخته می شود

یک تیم پژوهشی کانادایی در جدیدترین تحقیقات خود کشف کردند که خون انسان چگونه ساخته می شود . این اطلاعات و داده ها می تواند در درمان بیماری ها و اختلالات خونی مفید باشد .

دکتر جان دیک (John Dick) دانشمند مضهور و پژوهشگر حوزه سلول های بنیادی در رابطه با نحوه ساخت خون می گوید : « ما از طریق انجام یک سری آزمایش ها توانستیم چگونگی سرعت تشکیل انواع مختلف سلول های خونی را از سلول های بنیادی ، قوی ترین سلول های خونی درسیستم بدن ، شناسایی کنیم . »

یافته های این تیم تحقیقاتی نشان می دهد که سیستم خون دو لایه است و بین دوره اولیه زندگی انسان و دوره بزرگسالی تغییر می کند . به نظر می رسد که در شکل گیری و تولید خون انسان ، همه چیز با سلول های بنیادی آغاز می شود. روند ایجاد خون به گونه ای پیش می رود که روزانه بیش از 300 میلیارد سلول خونی دوباره ساخته می شود .

دکتر دیک ، مدیر برنامه سلول های بنیادی سرطان در موسسه تحقیقات سرطان انتاریو (Ontario Institute for Cancer Research) در ادامه توضیحات خود درباره سیستم خون می گوید : « یافته های این تیم تحقیقاتی نشان می دهد که سیستم خون دو لایه است و بین دوره اولیه زندگی انسان و دوره بزرگسالی تغییر می کند . »

برای تعریف جدیدی از ساختار ایجاد خون ، این تیم تحقیقاتی ، به ترسیم پتانسیل رده بندی حدود سه هزار سلول انفرادی پرداخته و  33 گروه سلول های مختلف را از سلول های بنیادی و پیش ساز فراهم شده از نمونه خون انسان های مختلف در مراحل و سنین متفاوت ، مورد مطالعه قرار دادند .

با توجه به یافته های قابل توجه این تحقیقات ، برای افراد مبتلا به اختلالات و بیماری های خونی ، می توان ابزار بالینی خاصی را در باز کردن یک مسیر مشخص برای درمان های فردی به کاربرد .

دکتر دیک در رابطه با این کشف می گوید : « با این کشف ما قادر خواهیم بود طیف گسترده ای از بیماری ها و اختلالات خونی انسان همچون کم خونی و سرطان خون را بهتر درک کنیم که کمک قابل توجهی در پیدا کردن راه درمانی مناسب خواهد کرد . »

همچنین یافته های این تحقیقات پیامدهای امیدوارکننده را در پیشبرد تلاش های جهانی در احیای مبحث پزشکی برای تولید انواع سلول های بالغ مانند پلاکت ها یا سلول های قرمز خون نوید می دهد .

محققان در گزارش های خود اعلام کردند : « به نظر می رسد که در شکل گیری و تولید خون انسان ، همه چیز با سلول های بنیادی آغاز می شود. روند ایجاد خون به گونه ای پیش می رود که روزانه بیش از 300 میلیارد سلول خونی دوباره ساخته می شود. »

این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در مجله آنلاین علوم  (journal Science) منتشر شده و قابل دسترسی است. جهت بررسی و مشاهده متن کامل این پژوهش در ژورنال فوق ؛ اینجا را کلیک کنید .