هیدرواقلیم به کاهش مشکلات حوضه‌های آبی کمک می‌کند

یک عضو هیات علمی گروه جغرافیا دانشگاه اصفهان با بیان اینکه هیدرواقلیم به عنوان یک رشته پایه‌ای می‌تواند یک نقشه راه در اختیار مهندسان، مدیران و افراد مرتبط با این رشته قرار دهد، خاطرنشان کرد: بنابراین استفاده درست از این رشته به کاهش مشکلات حوضه‌های آبی کمک می‌کند.

داریوش رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا ، با اشاره به چرخه طبیعی آب اظهار کرد: خروجی بارندگی‌ها به صورت آب‌های سطحی، برف، باران، روان آب‌ها، میزان شدت، تبخیر و … بر این چرخه تأثیر می‌گذارد و علمی که این روند را بررسی می‌کند، هیدرواقلیم است.

وی با اشاره به کاربردهای هیدرواقلیم افزود: حوزه تخصصی هیدرواقلیم محدود به بحث آب است و در مواردی همچون تولید آب و بارش، نحوه توزیع، مصرف و مدیریت آب، شناسایی پتانسیل‌های منابع آبی و کمبودهای موجود و… که مربوط به حوضه آبی زاینده‌رود و دیگر حوضه‌های آبی کشور است، می‌تواند به کار رود.

این استاد دانشگاه اصفهان ادامه داد: هیدرواقلیم به عنوان یک رشته پایه‌ای می‌تواند یک نقشه راه در اختیار مهندسان، مدیران و افراد مرتبط با این رشته قرار دهد، بنابراین استفاده درست از این رشته به کاهش مشکلات در حوضه‌های آبی می‌پردازد و می‌تواند به استفاده درست و بهینه از سرزمین کمک کند.

رحیمی با اشاره به تغییرات اقلیمی در ایران و کاربرد هیدرواقلیم در رفع مشکلات محیط زیستی ادامه داد: در منطقه‌ای که سطح آب به شدت افت پیدا کرده بود و در حال تخلیه بود بر اساس اصول هیدرواقلیم پیشنهاد‌هایی ارایه شد که با به کارگیری آن‌ها وضعیت به حالت عادی برگشت، بنابراین این علم می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

وی گفت: در رشته هیدرواقلیم سیاست‌های کلان دولت رخ می‌دهد، در دهه 70 سیاست‌های کشور اینگونه بود که دولت آن زمان تا اواسط دهه 80 در بحث منابع آب کار می‌کرد. آبخیزداری، ایجاد سدها، جمع‌آوری سطوح آبگیر، جمع‌آوری آب بارش‌ها، تغییرات فصلی و… همه طرح‌هایی بود که در دولت کارگزاران و اصلاحات خیلی جدی به آن پرداخته شد، اما در دولت گذشته این اقدامات پیگیری نشده و طبیعی است که منابع آبی در این مدت کم شود.

عضو هیات علمی گروه جغرافیا دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: تغییر سیاست‌های کلان کشور در گذشته از دلایل قطع ارتباط پژوهشگران با نهادها بود. ترغیب دانشجویان به انجام پژوهش به علاقه دانشجو نیز برمی‌گردد اما متأسفانه تعداد این نوع تحقیقات کم است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا