هفت خاصیت شگفت انگیز آب

آیا به قدر کافی آب می‌نوشید؟ بسیاری از افراد بزرگسال تنها زمانی که احساس تشنگی می‌کنند آب می‌نوشند. اما در واقع، مقدار دقیق نیاز بدن به آب به عواملی مانند اندازه جثه، سطح فعالیت، آب و هوا و سلامت عمومی فرد بستگی دارد. بنابراین اگر در حال ورزش هستید و یا به شدت عرق می‌کنید، به آب بیشتری نیاز دارید. در ادامه 7 مورد از خواص معجزه آسای آب آورده شده است:

1-آب به کاهش وزن کمک می‌کند

نوشیدن آب به ویژه آب سرد می‌تواند سرعت سوخت و ساز بدن را افزایش دهد، زیرا بدن برای بالا بردن دمای آب باید کالری بیشتری مصرف کند. آب را جایگزین نوشیدنی‌های پرکالری کنید. نوشیدن یک لیوان آب قبل از غذا می‌تواند به شما کمک کند تا احساس سیری کنید و در نتیجه غذای کمتری می‌خورید.

2- آب انرژی بدن را افزایش می‌دهد

نوشیدن آب سبب می‌شود تا احساس خستگی برطرف شود. مقدار مناسبی از آب می‌تواند به قلب کمک کند تا به طور موثرتری عمل پمپاژ خون را انجام دهد. آب همچنین می‌تواند به خون در حمل و نقل اکسیژن و سایر مواد مغذی ضروری به سلولهای بدن کمک کند.

3- آب استرس را کاهش می‌دهد

در حدود 70 تا 80 درصد بافت مغز را آب تشکیل می‌دهد. کم آبی به بدن و ذهن فشار وارد می‌کند و سبب احساس تشنگی می‌شود. برای کاهش استرس یک لیوان آب را همیشه روی میز کار و یا در بطری‌های ورزشی با خود همراه داشته و به طور منظم جرعه جرعه از آن بنوشید.

4- آب سبب افزایش توده عضلانی می‌شود

نوشیدن آب از گرفتگی عضله جلوگیری کرده و سبب روان شدن مفاصل در بدن می‌شود. بنابراین هنگامی که آب کافی می‌نوشید می‌توانید با قدرت بیشتر و مدت طولانی‌تری ورزش کنید.

5- آب در شادابی پوست موثر است

کم آبی سبب عمیق‌تر شدن خطوط چهره و چین و چروکها می‌شود. در واقع، آب مانند کرمهای مرطوب کننده طبیعی عمل می‌کند.

نوشیدن آب به اندازه کافی، در آب‌رسانی به سلولهای پوست موثر بوده و سبب می‌شود تا صورت جوان‌تر به نظر برسد.

آب همچنین با بهبود بخشیدن جریان خون در بدن به درخشان شدن پوست کمک می‌کند.

6- آب سیستم بدن را تنظیم می‌کند

آب نیز مانند فیبر برای هضم غذا بسیار مهم است، زیرا سبب حل شدن موائد زاید در بدن شده و مسیر عبور آنها از طریق دستگاه گوارش را هموار می‌کند. اگر به اندازه کافی آب ننوشید، بدن تمام آب موجود را جذب کرده و سبب خشک شدن روده بزرگ می‌شود، در نتیجه مواد دفعی به سختی از طریق آن عبور می‌کنند.

7- آب می‌تواند از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری کند

یکی از دلایل افزایش آمار ابتلا به سنگ کلیه، این است که مردم به اندازه کافی آب نمی‌نوشند. آب املاح و مواد معدنی موجود در ادرار را که به صورت بلورهای جامد به نام سنگ کلیه در می‌آید حل کرده و سبب رقیق شدن ادرار می‌شود. اگر ادرار رقیق باشد، سنگ کلیه تشکیل نمی‌شود، بنابراین نوشیدن آب به مقدار کافی می‌تواند از این مشکل جلوگیری به عمل آورد.

 

مترجم: صالح سپهری فر

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا