ضرورت تعامل بیشتر معاونت علمی با وزارت علوم

دکترعلی اصغر پیله ور در گفت و گو با خبرنگار سینا پرس گفت: هم اکنون پارک علم و فناوری خراسان شمالی از سوی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری به عنوان مرجعی برای انتقال فناوری به آسیای میانه انتخاب شده است بنابراین حجم عمده محصول‌های ما به آسیای میانه با محوریت ترکمنستان صادر می‌شود؛ ایران با ترکمنستان 270 کیلومتر مرز مشترک دارد. این کشور همسایه، دروازه ورود به آسیای میانه است بنابراین صادرات به این کشور برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است. عراق، افغانستان و ترکمنستان، اسپانیا و استرالیا نیز از دیگر کشورهایی است که ما به آنجا صادرات داشته ایم.

وی افزود: هم اکنون 6 شرکت دانش بنیان و غیر دانش بنیان ما کار صادراتی در حوزه‌های کشاورزی، ساختمانی، صنایع غذایی، صنایع دستی و نفت و گاز انجام می‌دهند؛ همچنین شرکت‌های غیر دانش بنیان ما در حال بررسی برای اخذ مجوزهای لازم از سوی کارگزاری‌های مربوطه‌شان هستند.

وی رقم صادراتی کل شرکت‌های مستقر در سال 93 و نیمه نخست امسال را 252 هزار و 660 دلار عنوان کرد و گفت: همچنین ارزش صادراتی ما طی یک سال اخیر در داخل کشور نیز نزدیک به 3 میلیارد تومان است.

وی به عمده مشکل های این شرکت ها برای صادرات محصول هایشان اشاره کرد و این باره گفت: بخشی از این مشکل‌ها مربوط به استقبال نکردن کشورهای دیگر از این محصول‌ها می‌شود. شاید دلیل عمده آن مربوط به خوب معرفی نکردن این توانمندی‌ها باشد. بخشی دیگر از این مشکل‌ها  نیز مربوط به نبود استانداردهای لازم برای معرفی محصول‌ها است.

وی قیمت گذاری نکردن کالا و خدمات شرکت ها در عرصه‌‌ای بین المللی، نداشتن یک ضابطه در انتقال این فناوری را از دیگر مشکل‌های پیش روی این شرکت‌ها برای صادرات محصول‌هایشان عنوان کرد و افزود: هم اکنون ما بهترین فناوری را داریم اما نمی‌دانیم در قالب چه چارچوبی باید در عرصه بین المللی حضور پیدا کنیم. ما در نمایشگاه بین المللی حضور پیدا می‌کنیم اما یک بروشور مناسب چند زبانه برای معرفی محصول‌هایمان نداریم. قیمت گذاری مناسب به دلار و چگونه ارزیابی آن را نداریم. در مقابل شرکت‌های رقیب خارجی ما بسیار قوی در این زمینه ورود پیدا کرده‌اند.

وی درباره نحوه حمایت این پارک از شرکت های فعال در این زمینه گفت: یکی از حمایت‌ها ما گرفتن غرفه در نمایشگاه‌های بین المللی است. ما 50 درصد هزینه این شرکت‌ها را تقبل می‌کنیم و فضایی در اختیارشان قرار می‌دهیم. کمک به هزینه‌های جاری آنان با در اختیار قرار دادن وام کم سود با تسهیلات14 درصدی از دیگر حمایت‌های ما به این شرکت‌ها است.

وی رعایت استانداردهای خاص را یکی از موارد الزامی برای صادرات محصول ها برشمرد و گفت: ما باید توجه جدی روی بحث استانداردسازی، قیمت گذاری و تبلیغات محصول‌هایمان داشته باشیم .هم اکنون پارک علم و فناوری ما با یک سری مراودات رسمی و غیر رسمی به این شرکت‌ها کمک می‌کند اما هنوز نتوانسته است در قیمت گذاری کالا و محصول‌ها نقش آفرینی کند بنابراین ضرورت دارد یک سری سیاست گذاری‌های درست برای تحقق بهتر این امر بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم و تحقیقات و فناوری صورت بگیرد.

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا