اهمیت الگوی غذایی در روند زایمان زنان

پژوهش ها و تحقیقات نشان می دهد که در طول روند زایمان ، خوردن یک وعده غذایی سبک به جای منع خوردن و آشامیدن برای زنان باردار مفید تر است .

به طور سنتی به زنانی که در مرحله زایمان قرار می گیرند ، توصیه می شود در طول روند زایمان از خوردن و آشامیدن جلوگیری کنند چرا که ممکن است مایعات به سیستم تنفسی آن ها وارد شده و یا مواد غذایی به درون ریه ها نفوذ کند و عاملی برای ایجاد ذات الریه شود. اما پیشرفت های مراقبت های بیهوشی نشان می دهد ، بسیار بعید است که  زنان سالم با چنین مشکلی روبررو شوند .

به طور سنتی به زنانی که در مرحله زایمان قرار می گیرند ، توصیه می شود در طول روند زایمان از خوردن و آشامیدن جلوگیری کنند چرا که ممکن است مایعات به سیستم تنفسی آن ها وارد شده و یا مواد غذایی به درون ریه ها نفوذ کند و عاملی برای ایجاد ذات الریه شود. اما پیشرفت های مراقبت های بیهوشی نشان می دهد ، بسیار بعید است که  زنان سالم با چنین مشکلی روبررو شوند .

محققان این تیم پژوهشی به بررسی و بازخوانی صدها تحقیق و پژوهش پرداختند که در آن ها توصیه می شد ، در روند زایمان از خوردن غذا و مایعات خورداری شود چرا که برای بسیاری از زنانی که در طول روند زایمان هستند ، غیر ضروری است .

کریستوفر هارتلی (Christopher Harty) از دانشگاه مموریال (Memorial University) واقع در نیوفاندلند (Newfoundland) کانادا و از محققان این تیم پژوهشی در رابطه با یافته های تحقیقات این تیم می گو ید: « یافته های ما نشان می دهد که تغییراتی در این  دستورالعمل باید صورت گیرد. به نظر می رسد بهتر است تا متخصصان بیهوشی و متخصصان زنان و زایمان برای ارزیابی هر بیمار به صورت جداگانه باید با یکدیگر همکاری داشته باشند.  »

افرادی که کمتر در معرض خطر مکش تنفسی قرار دارند ، می توانند در طول روند زایمان یک وعده غذای سبک بخورند. با توجه به این مساله هارتلی معتقد است که مادران باردار با انجام این عمل می توانند از کاهش انرژی خود در طول زایمان جلوگیری کرده و انرژی کافی دریافت کنند تا زایمانی بهتر و آسان تر را پشت سر  بگذرانند. بر اساس گفته های پژوهشگران، بسیاری از زنان در طول روند زایمان اشتهای خود را از دست می دهند اما میل به خوردن میوه و آب میوه های سبک در آن ها وجود دارد و بهتر است که از این مواد استفاده کنند . 

قابل ذکر است که یک وعده غذایی سبک می تواند شامل موادی مانند میوه ، سوپ رقیق ، ساندویچ سبک (بدون برش بزرگ گوشت) ، آب میوه و آب باشد.

این تیم تحقیقاتی در بررسی های خود 385 پژوهشی را که بر زایمان زنانی که در بیمارستان نوزاد خود را به دنیا آورده اند، تمرکز کرده است و تحقیقاتی را که در سال 1990 میلادی یا پیش از آن منتشر شده است، را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آن ها دریافتند که ایجاد مشکل در اثر نفوذ مایعات یا غذا به سیستم تنفسی و بروز ذات الریه برای زنان بارداری که در روند زایمان قرار دارند، تقریبا غیر ممکن است .

هارتلی در توضیحاتش در رابطه با نیاز زنان زائو به انرژی و کالری می گوید: « نیاز زنان به انرژی و کالری در حال زایمان همانند نیازی است که دوندگان دو ماراتن به انرژی و کالری دارند. »

قابل توجه است که بدون تغذیه مناسب ، بدن زنان بارداری که در حال زایمان هستند برای تولید انرژی لازم از چربی های ذخیره شده استفاده می کند که باعث می شود تا اسیدیته خون مادر و جنین افزایش پیدا کند و در این صورت به طور بالقوه این عمل باعث کاهش انقباضات رحمی و افزایش زمان روند زایمان شده و به طور قطع میزان سلامت نوزاد را کاهش می دهد .

علاوه بر آن ، این محققان دریافتند که خودداری از خوردن و آشامیدن در طول روند زایمان می تواند استرس و نگرانی های روحی مادر را افزایش داده و به طور بالقوه باعث حرکت خون از رحم و جفت شود که باعث طولانی تر شدن روند زایمان شده و سلامت جنین را به مخاطره اندازد.

لازم به توضیح است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در نشست سالانه Anesthesiology Conference 2015 در سن دیگوی ایالات متحده امریکا ارائه شده و در وب سایت این نشست در دسترس است . 

 

مترجم: احسان محمدحسینی
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا