افزایش راندمان منابع سوختی نیازمند فناوری نانو

رئيس پژوهشکده ازدياد برداشت از مخازن نفت و گاز در تشریح مراحل بهره وری و تولید از مخازن هیدروکربوری گفت: در مرحله بازیافت اولیه، سیال با فشار طبیعی و یا با استفاده از فرازآوری مصنوعی، از درون مخزن خارج می شود. طبیعتا فشار طبیعی درون مخزن پس از مدتی دچار کاهش می شود و یا از همان ابتدا نیاز به عملیات کمکی جهت بیرون راندن سیال دارد که در این مرحله با استفاده از تزریق گاز به کلاهک بالایی و یا تزریق آب به سفره زیرزمینی، میزان برداشت از مخزن افزایش پیدا می کند.

محمدعلی عمادی در ادامه ازدیاد برداشت حرارتی را یکی از روش های ازدیاد برداشت دانست و تصریح کرد: این روش شامل اعمال حرارت به مخزن توسط تزریق انواع بخار، آب داغ، روش الکترومغناطیس و… است که سبب کاهش ویسکوزیته نفت سنگین و خروج آن از مخزن می شود.

با استفاده از تزریق مواد و ترکیبات شیمیائی سعی می شود تا میزان برداشت از مخازن افزایش پیدا کند

عمادی در ادامه از ازدیاد برداشت با استفاده از تزریق گاز نام برد و گفت: در این روش با استفاده از تزریق گازهای نامحلول مانند گاز طبیعی، دی اکسید کربن و نیتروژن که در مخزن منبسط شده و باعث حرکت سیال به دهانه چاه می شوند با استفاده از تزریق گازهای محلول در نفت که سبب کاهش ویسکوزیته آن می شوند، میزان برداشت از چاه را افزایش می دهند.

این پژوهشگر برتر کشور ازدیاد برداشت با استفاده از تزریق مواد شیمیائی را سومین روش دانسته و خاطرنشان کرد: در این روش،‌ با استفاده از تزریق مواد و ترکیبات شیمیائی سعی می شود تا میزان برداشت از مخازن افزایش پیدا کند.

نقش حیاتی نانو مواد در ازدياد برداشت از مخازن نفت و گاز

وی در ادامه به ازدیاد برداشت با استفاده از نانومواد اشاره کرد و گفت: در این حالت به صورت کلی استفاده از نانوسیالات، نانوذرات، نانوسورفکتانت ها و هیدروژل های نانوکامپوزیتی سبب بهبود فرآیند بهره وری از چاه می شود.

عمادی در تشریح روش ازدیاد برداشت با استفاده از نانوسیالات گفت: امروزه نسل جدیدی از سیالات مورد توجه محققین در صنایع نفت و گاز قرار گرفته اند که نانوسیالات و یا سیالات هوشمند نام دارند و از افزودن نانوذرات با غلظت های حجمی کم به سیالات به منظور افزایش و بهبود خواص آنها به دست می آید. از مهمترین خواص نانوسیالات این است که خواص آنها شدیدا تابع ابعاد نانوذرات موجود در آنهاست.

وی ادامه داد: در روش ازدیاد برداشت با استفاده از نانوذرات نیز با استفاده از نانو مواد برای تسهیل جدایش نفت وگاز در داخل مخزن و استفاده از نانوردیاب ها در داخل سنگ مخزن استفاده می شود. این نانو ذرات هنگامی که با سنگهای حاوی نفت خام تماس پیدا می کنند، محموله های خود را رها کرده و باعث بازیافت نفت خام می شوند.

عمادی تصریح کرد: روش دیگر ازدیاد برداشت استفاده از نانوسورفکتانت هاست. در حقیقت زمانی که این مواد در حلال حل می شوند، ساختارهائی با ابعاد نانو تا میکرومتری پدید می آورند. این مواد اغلب از یک سر آبدوست و یک دم آبگریز تشکیل شده اند.

وی در ادامه از ازدیاد برداشت با استفاده از هیدروژل های نانوکامپوزیتی نام برد و عنوان کرد: در این روش، ترک ها (شکاف ها) و سطح مخروطی آب مخزن با استفاده از ژل پوشیده شده و در نتیجه از افزایش و بالا آمدن بیش از اندازه آب در مخازن جلوگیری می شود. در حقیقت هیدروژل ها، پلیمرهای سه بعدی آبدوستی هستند که در تماس با آب متورم شده ولی حل نمی شوند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا