ذوب یخ های قطبی و افزایش آب دریاها

تغییرات آب و هوائی و گرمایش زمین سبب بروز تغییراتی جدی در شرایط آب و هوائی سیاره زمین شده است که این موضوع می تواند تبعاتی بسیار وخیم و جدی در پی داشته باشد .

با ادامه روند فعلی ذوب یخ های قطبی که ممکن است از یک تا چند سده به طول انجامد ، سطح آب دریاهای آزاد دنیا به میزان سه متر افزایش پیدا خواهد کرد . بر این اساس تا شصت سال دیگر بخش های مهمی از قطب جنوب برای همیشه نابود می شود .

بر پایه تحقیقاتی که به تازگی توسط پژوهگران انجام شده و شرح کامل آن در آخرین شماره مجله  آکادمی ملی علوم Proceedings of the National Academy of Sciences یا PNAS منتشر شده است ، مشخص شد که  که فرایند ذوب یخ های قطب جنوب در شرایطی بحرانی بوده و این موضوع در مناطق غربی قطب جنوب نمود بیشتری دارد . بر اساس این گزارش ، با ادامه روند فعلی ذوب یخ های قطبی که ممکن است از یک تا چند سده به طول انجامد ، سطح آب دریاهای آزاد دنیا به میزان سه متر افزایش پیدا خواهد کرد .

در این پژوهش ها که توسط دانشمندان موسسه پوتسدام Potsdam Institute  در کشور آلمان انجام شده است ؛ دانشمندان از مدل های شبیه سازی شده کامپیوتری جهت بررسی شرایط فعلی و آینده مناطق قطبی ، روند ذوب یخ ها و تاثیر این پدیده بر آب های آزاد استفاده کردند . نتایج به دست آمده از این مطالعات نشان می دهد که در صورت تداوم روند فعلی ذوب یخ های قطبی  طی شصت سال آینده ، قطب جنوب بخش وسیعی از یخ های خود را از دست داده و در نتیجه می توان پیش بینی کرد که این تاثیرات تا حدی باشند که مناطق یخ زده فوق برای همیشه نابود شوند .

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا