گزارش تصویری از فرایند تکمیل ایستگاه بین المللی فضایی

مونتاژ ایستگاه فضایی بین المللی در سال 1998 در مدار های پایینی کره زمین آغاز شد. ماژول های روسی با استفاده از راکت های اتوماتیک به مدار مورد نظر وارد شدند و این در حالی بود که بخش های ساخت شده توسط ایالات متحده نیز با وسیله یک شاتل فضایی به مکان از پیش تعیین شده انتقال یافت.

با این وجود گروه نخست انسان ها برای زندگی در این ایستگاه در نوامبر سال 2000 با استفاده از فضاپیمای روسی سایوز به آنجا ارسال شدند. ایستگاه فضایی بین المللی از آن زمان تا کنون برای سازندگان آن خدمت کرده است. لازم به ذکر است که آژانس های فضایی سازنده این ایستگاه ناسا، Roscosmos (روسیه)، ESA (اروپا)، JAXA( ژاپن) و CSA (کانادا) بوده اند. هر کدام از سفر ها به این ایستگاه به طور معمول 6 ماه طول می کشد و برای هر شخص ساکن در این ایستگاه وظیفه ای برای انجام آزمایش های علمی( نظیر پرورش گیاهان، چاپ اشیا سه بعدی و مشاهده تطبیق پذیری حیوانات در فضا) در نظر گرفته شده است. علاوه بر این وظیفه تعمیر و نگهداری از ایستگاه فضایی بین المللی نیز بر عهده سرنشینان آن است. این کار بسیار هیجان انگیز تر از چیزی است که به نظر می رسد.

علاوه بر این دانشمندان به کمک آزمایش های که در ایستگاه بین المللی فضایی انجام گرفته است توانسته اند به راه های جدیدی برای مبارزه با برخی بیماری ها و نیز گند زدایی آب و… دست یابند. برخی از آزمایش های انجام گرفته در زمینه تسریع روند رشد سلولی منجر به ایجاد پتانسیلی برای ایجاد واکسن هایی برای درمان برخی بیماری ها و نیز روش هایی برای درمان سرطان شده است. تغییراتی که در بدن فضانوردان اتفاق می افتد نیز اطلاعات مفیدی درباره بیماری های عضلانی و قلبی در اختیار قرار داده است. علاوه بر این ها تجربیات فضانوردان درباره سفر های طولانی مدت به فضا و فشارهای روانی حاصل از تنهایی در آنجا نیز برای گردانندگان پروژه های  سفر به کره مریخ بسیار مهم است.

متاسفانه آینده ایستگاه فضایی بین المللی و سرنوشت آن هنوز مشخص نیست. کمک های مالی به این مرکز در سال 2024 قطع خواهند شد و ساخت نسل دوم این ایستگاه هنوز هم مشخص نیست. البته خبر هایی مبنی بر همکاری روسیه و امریکا برای ساخت دومین ایستگاه فضایی منتشر شده است اما ناسا هر گونه همکاری با این پروژه را تکذیب کرده است.