ساخت دوربین نظارت راه دور توسط ناسا

قرار گرفتن در فضا به علت محدودیت ها و شرایط ویژه ای (نظیر نبود اتمسفر) که برای انسان دارد اصلا آسان نیست؛ اما زمانی که یکی از ماهواره های در حال گردش در فضا دچار مشکل شود نیازمند تعمیر است. به همین دلیل ناسا به تازگی در یکی از پروژه های خود تصمیم به ساخت سیستم مشاهده از راه دور روباتیکی را دارد که تحت عنوان VIPIR خوانده می شود.

در سیستم یاد شده دوربینی بسیار قوی نیز به کار رفته است که می توان از طریق آن به بررسی مشکلات و اختلالات خارجی ماهواره ها، موشک های فضایی و همچنین ایستگاه بین المللی فضایی پرداخت

این دستگاه مجهز به سیستمی است که با استفاده از آن می توان به بازرسی اجزا داخلی یک ساختار پرداخت. علاوه بر این در سیستم یاد شده دوربینی بسیار قوی نیز به کار رفته است که می توان از طریق آن به بررسی مشکلات و اختلالات خارجی ماهواره ها، موشک های فضایی و همچنین ایستگاه بین المللی فضایی پرداخت.

البته هنوز راه زیادی تا بهره برداری از این اختراع ویژه باقی مانده است و ناسا در حال حاضر در فاز دوم آزمایش های مربوط به این دستگاه قرار دارد. به این ترتیب باید منتظر ماند تا آزمایش های تکمیلی بیشتری بر روی این سیستم به انجام برسند و تنها پس از آن امکان استفاده امن از این دستگاه وجود خواهد داشت.

اگر نتایج آزمایش های انجام شده بر روی این سیستم روبات موفقیت آمیز باشد به احتمال زیاد آژانس فضایی این سیستم را با روبات کانادایی Dextre که در حال حاضر در ایستگاه بین المللی فضایی خدمت می کند، ترکیب خواهد کرد. به این ترتیب می توان انتظار داشت که کارایی این سیستم به مراتب بهتر شود.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا