اهمیت حفاظت از چشمان در برابر اشعه ها

شاغلین ممكن است در معرض مواجهه با پرتوهای غیر یونیزان تابش شده از خورشید یا منابع مصنوعی مانند لامپ های مخصوص یا جوشكاری با قوس الكتریكی باشند. سوختگی پوست، تسریع در پیری پوست، كاتاراكت، سوختگی شبكیه، جهش ژنی و آثار نامطلوب بر سیستم ایمنی انسان ازجمله دلایل نگرانی در هنگام مواجهه با این پرتوها هستند.

در همین راستا به تازگی تحقیقات جدیدی توسط دانشمندان بومی انجام شده است که هدف از این مطالعه بررسی میزان مواجهه شاغلین صنعت مس با پرتوهای فروسرخ و فرابنفش و اثربخشی تجهیزات حفاظت چشمی مورداستفاده در گروه های شغلی موردمطالعه است.

بر اساس گفته محققان، روش پژوهش به این ترتیب بوده است که در این بررسی مقادیر تابش هر یك از پرتوهای فروسرخ و فرابنفش در واحدهای دارای مواجهه در دو وضعیت عدم استفاده و در هنگام استفاده از تجهیزات حفاظتی چشم در مجتمع مس سرچشمه اندازه گیری گردید. جهت بررسی تغییر مقادیر تابش هر یك از پرتوها، اندازه گیری ها با استفاده از رادیومتر دیجیتالی هاگنر به صورت 8 بار در ماه و در ساعات متفاوت روز و در ارتفاع 5/1 متری از سطح زمین و به مدت یك سال انجام شد.

یافته ها نشان از آن داشت که میانگین تابش پرتو فرابنفش بر اساس ماه های مختلف سال در واحد تعمیرگاهی معدن 29/0، واحد ذوب 25/0 و واحد تعمیرگاهی مهندسی 08/0 میلی وات بر سانتی متر مربع بود. همچنین میانگین تابش پرتو فروسرخ در بخش كنورتر در واحد ذوب 96/5، بخش ریخته گری در واحد مهندسی 60/2 و بخش آساركو در واحد پالایشگاه نیز 87/1 میلی وات بر سانتی متر مربع بود. نتایج مطالعه نشان داد كه تجهیزات حفاظت چشمی به طور معنی دار سبب كاهش میانگین مواجهه شاغلین با پرتوهای فرابنفش و فروسرخ می شوند.

محققان از این یافته ها این گونه نتیجه گیری کردند که تجهیزات حفاظت چشم به طور موثری میزان مواجهه شاغلین با پرتوهای فرابنفش و فروسرخ را كاهش می دهند.

منبع: یاسر صحرانورد، لیلا امیدی، معصومه كرمی، صبا كلانتری، 1394، بررسی تاثیر تجهیزات حفاظت چشمی در حفاظت شاغلین از پرتوهای فروسرخ و فرابنفش. مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها، سال سوم، شماره 2.