نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

داروی درمان مسمومیت باقرص برنج تولید شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، این پزشک محقق اظهار کرد:مطالعه بر روی درمان مسمومیت با قرص برنج را از سال 1388 در دانشکده دارو سازی شیراز آغاز کردم و این مطالعات در نهایت به نتیجه رسید.
نیک نهاد افزود: نخستین مطالعات برای درمان این مسمومیت بر روی سلول آغاز شد و باتوجه به مکانیسم سمیت فسفین، ترکیبات مختلف مورد مطالعه قرارگرفت، سپس ترکیب موثر در سلول، ابتدا بر روی جانواران آزمایشگاهی مطالعه شد و پس از کسب نتیجه موفقیت آمیز و مطالعه بی ضرر بودن این ترکیب برای بدن، فرمولاسیون قابل مصرف برای انسان از داروی DHA تهیه شد.
نیک نهاد افزود: ترکیب به دست آمده از نوع طبیعی است که مشتق آن در بدن تولید می شود. 
وی اظهار داشت: در هفته های اخیر با تزریق دارو به هفت بیمار مبتلا به مسمومیت با قرص برنج که پنج نفر در یکی از مراکز مسمومیت های تهران و دو نفر در مرکز مسمومیت های شیراز بستری بودند، موفق به نجات جان هر هفت نفر از مرگ شدیم و این نتیجه ای کاملا رضایت بخش و امیدوار کننده ای است.
این استاد دانشکده داروسازی شیراز،کشف این دارو را حاصل پنج طرح تحقیقاتی دانشجویان دانشکده داروسازی شیراز در رشته های داروسازی و کارشناسی ارشد سم شناسی بیان کرد.
وی اضافه کرد: داروی تولید شده باید به صورت چند ساعت متوالی برای بیمار تزریق و تجویز شود، تا زمانی که سم تقریبا به صورت کامل از بدن دفع شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: مصرف این دارو در انسان توسط کمیته اخلاق دانشگاه علوم پزشکی شیراز به تایید رسیده است و امیدواریم پس ازمطالعه درموردتعدادبیشتری ازافرادی که باقرص برنج دچار مسمومیت شده اند، این دارو به در کشور به مرحله تولید انبوه برسد.
نیک نهاد ادامه داد: با مصرف قرص برنج، ترکیب آلومنیوم فسفید با اسید معده و آب واکنش نشان داده و تولید گاز فسفین می کند که سمی بسیار مهلک برای سلول های بدن است و به سرعت تولید انرژی سلول را متوقف می کند و سالانه تعداد بسیاری را به کام مرگ می برد.
وی با بیان اینکه مسمومیت با قرص برنج تا کنون درمان خاصی نداشته و بیش از70 درصد افراد دچار مسمومیت با این ماده جان خود را از دست می دهند، گفت: درمان این مسمومیت اغلب به صورت حمایتی و عمومی است و پس از هند، ایران بیشترین آمار مرگ و میر در اثر مسمومیت با قرص برنج را در دنیا دارد و سالانه بیش از 700 نفر درکشوردر نتیجه مسمومیت با این قرص جان خود را از دست می دهند.
حسین نیک نهاد که دارای مدرک دکترای داروسازی و دکترای تخصصی (Ph.D) در رشته سم شناسی است، استاد دانشکده داروسازی شیراز است و تاکنون پنج مقاله علمی در مجلات پزشکی معتبر دنیا در این زمینه منتشر کرده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل