ثبت اختراع اعضای هیات علمی پژوهشکده میگوی کشور

 این اختراع توسط سیده مهدیه موسوی و خسرو آئین جمشید، از اعضای هیات علمی پژوهشکده میگوی کشور در بوشهر ثبت شده است.کیتوزان یک پلی الکترولیت کاتیونی، جامد و سفید رنگ است که منبع عمده و تجاری آن از کیتین استخراج شده از پوسته سخت پوستان از جمله میگو، لابستر، خرچنگ و آرتمیا تولید می شود.

این ماده یک افزودنی چندکاره در تکنولوژی مواد غذایی است که علت آن ویژگی های عملگرا و فعالیت های بیولوژیکی متفاوت آن است.
نقش عملکردی کیتوزان به عنوان افزودنی غذایی می تواند ریشه در فعالیت آن بعنوان یک عامل ضد میکروبی یا ضد اکسیداسیونی و توانایی آن در تبدیل به یک فیلم دارای نفوذپذیری ضعیف در برابر اکسیژن، خاصیت جذب فلزات سنگین به دلیل توانایی آنها در تشکیل کمپلکس هایی از گروه های آمینو و یون های فلزات سنگین داشته باشد.
امروز توجه زیادی به حذف فلزات سنگین از محیط های آبی وآبزیان شده است اما هنوز روش مناسب و موثری برای حذف فلزات سنگین از گوشت آبزیان ارائه نشده است.
استفاده از ترکیبات طبیعی از جمله کیتوزان که برای سلامت انسان بی ضرر و دارای خاصیت جذب فلزات سنگین است می تواند کمک شایانی در حل این مشکل باشد.
گواهی ثبت اختراع با عنوان 'فرآیند استفاده از محلول کیتوزانبرای حذف فلزات سنگین کادمیم، سرب و نیکل از گوشت چرخ شده ماهی کفشک ' که مستخرج از پایان نامه کارشناسی ارشد سیده مهدیه موسوی با عنوان ' استفاده از محلول کیتوزان جهت حذف فلزات سنگین از گوشت چرخ شده ماهی کفشک و ثبات کیفی آن در خلال نگهداری در یخچال' است با همکاری خسرو آئین جمشید، از اعضای هیات علمی پژوهشکده میگوی کشور و به عنوان استاد مشاور در اداره کل مالکیت صنعتی به ثبت رسید.
پژوهشکده میگوی کشور در بوشهر مستقر است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا