کاهش اتلاف خون در جراحی شکستگی فک تحتانی

ترانگزامیك اسید به عنوان دارویی ایمن و موثر برای كاهش ریسك مرگ ناشی از اتلاف خون در موارد تروما است. به دلیل این امر نیز محققان ایرانی به تحقیقاتی در این باره دست زده اند که هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر ترانگزامیك اسید بر جراحی های شكستگی دو طرفه مندیبل در مقایسه با نرمال سالین بوده است

روش بررسی این تیم پژوهشی به این ترتیب بود که این مطالعه كارآزمایی بالینی در سال 1393 در بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز، بر روی 36 بیمار اجرا شد. بیمارانی كه بر اثر تصادفات دچار شكستگی فك تحتانی دو طرفه و بین سنین 20-40 سال بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. گروه مداخله و كنترل به صورت تصادفی و نیم ساعت قبل از عمل جراحی به ترتیب 20 میلی لیتر داروی ترانگزامیك اسید و 20 میلی لیتر نرمال سالین 9/ 0 درصد دریافت كردند. هموگلوبین و اتلاف خون از متغیرهای اصلی اندازه گیری شده هستند.

یافته ها نشان از آن داشت که میزان هموگلوبین قبل و بعد از عمل در بیماران گروه كنترل به ترتیب 1/12±11/92 و 1/22±10/48 (بدون اختلاف معنادار آماری) و در گروه مداخله به -ترتیب 1/09±12/05 و 1/17±11/13 (بدون اختلاف معنادار آماری) مشاهده شد. میزان اتلاف خون در بیماران تحت عمل جراحی بر اساس مقادیر هموگلوبین در دو گروه كنترل و مداخله به ترتیب برابر 248/7±506/96 میلی لیتر و 173/52±360/57 میلی لیتر محاسبه گردید.

به این ترتیب این پژوهش گران نتیجه گیری کردند که تزریق وریدی mg/kg 20 ترانگزامیك اسید قبل از بیهوشی در جراحی های شكستگی مندیبل دوطرفه موجب كاهش اتلاف خون می شود.

منبع: كاظم خیابانی، محمد رضا گوشه، روح اله رزمدیده، سید آرمان محققی، مجید احمدفر، محمد پوراعتضاد، 1394، ارزیابی اثر ترانگزامیك اسید در میزان اتلاف خون در بیماران تحت اعمال جراحی درمان شكستگی های دوطرفه فك تحتانی. مجله علمی پزشكی جندی شاپور، سال چهاردهم، شماره 4 (پیاپی 97).

لینک منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا