طراحی مواد انعطاف پذیر با الهام از رفتار مورچه ها + فیلم

تحقیقی که به تازگی بر روی مورچه ها انجام شده است قابلیت جدیدی را از حشرات به نمایش می گذارد که به کار گیری این قابلیت می تواند منجر به ساخت موادی شود که در برابر تغییر شکل مقاوم هستند.

می توان از این ماده در ساخت در و پنجره هایی استفاده کرد که در برابر نیروهای وارد شده مقاوم باشند و بعد از اعمال نیروی بیش از حد نیز به شکل اولیه خود بازگردند.

مورچه های آتشینی که در تصویر این خبر نمونه ای از آنها را مشاهده می کنید بر روی یک رئو متر قرار گرفته اند. زمانی که مورچه به مقاومت در برابر جریان مواد گرایش پیدا می کند، دیر یا زود تحمل فشار مواد برای آنها بسیار سخت می شود. در این زمان آنها خود را به مردن می زنند و مانند مورچه های مرده به همراه جریان مواد می چرخند و این کار تا زمانی ادامه پیدا می کند که فشار و چرخش متوقف شود.

 از طرفی دیگر اگر این مورچه ها را به سرعت به یک دیگر بفشارید، آنها می توانند به سرعت به یکدیگر متصل شده و سریعا به شکل اولیه خود برگردند.

این خواص مورچه ها را به ماده ای ویسکو الاستیک تبدیل می کند. این دسته از مواد تقریبا در برابر هر تغییر شکلی مقاومت می کند و در عین حال می توانند در اثر نیروی کششی کشیده شده و پس از قطع نیرو به سرعت به حالت اولیه خود بازگردند. این ویژگی برای بقای این موجودات کوچک بسیار ارزشمند است. حال دانشمندان دریافته اند که با استفاده از این روش می توان تجهیزات ویژه ای را برای زندگی بشر طراحی کرد. پژوهش گران دریافته اند که می توان از این ماده در ساخت در و پنجره هایی استفاده کرد که در برابر نیروهای وارد شده مقاوم باشند و بعد از اعمال نیروی بیش از حد نیز به شکل اولیه خود بازگردند.

البته باید یادآور شد که تا ساخت این دسته از مواد راه زیادی باقی است اما با مشاهده رفتار مورچه ها می توان از آنها الگو برداری کرده و در ساخت این مواد استفاده کرد.

چنانچه در فایل تصویری مشاهده می کنید، زمانی که یک سکه داخل مخزن مورچه ها انداخته می شود آنها را تخریب نمی کند. در مقابل مورچه ها قبل از این که از این سکه آسیبی ببینند به طرف حرکت می کنند و به این ترتیب سکه یاد شده به دلیل عدم وجود مانعی خاص آرام آرام به سمت ته مخزن حرکت می کند.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا