نهمین شورای سران سازمان همکاری های فضایی آسیا و اقیانوسیه برگزار شد

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات، این اجلاس سه روزه توسط 'شو داژه' رئیس سازمان فضایی جمهوری خلق چین به عنوان رئیس شورای سران اپسکو افتتاح و در ادامه توسط دکتر 'محسن بهرامی' رییس سازمان فضایی ایران مدیریت شد. 
پس از گشایش نشست، دیدگاه های نمایندگان کشورهای عضو ارائه شد و 'لی شینجون' به عنوان دبیرکل موقت اپسکو به ارائه گزارشی از فعالیت های یک سال گذشته اپسکو پرداخت. 
در این رویداد، همچنین مکزیک به عنوان عضو ناظر در اپسکو مورد تایید اعضا قرار گرفت و با حضور سفیر این کشور در چین، رسماً به عضویت اپسکو در آمد.
طی جلسات فشرده، برنامه های جاری اپسکو در حوزه های مختلف علوم فضایی، کاربردهای فناوری فضایی، توسعه فناوری و آموزش بررسی و ارزیابی شد و سپس برنامه های آتی و بودجه سال ٢٠١6 میلادی این سازمان در حوزه های یاد شده به اتفاق آراء مورد تصویب اعضا قرار گرفت. 
از مهمترین تصمیم های اتخاذ شده در این رویداد، انتخاب دبیر کل جدید بود که طی یک رای گیری، 'لی شینجون' از کشور چین برای سه سال این مسئولیت را بر عهده گرفت. 
در روز پایانی نشست، ایران رسماً به مدت دو سال ریاست دوره ای شورای سران اپسکو را که مهمترین رکن این سازمان می باشد، عهده دار شد.
این نشست از ششم تا هشتم آبان برگزار شد. 
عمده فعالیت های آپسکو که مقر آن در چین است و به طور رسمی در سال 2008 شروع به کار کرد، در زمینه های آموزش و تربیت نیروی انسانی، انجام پروژه های صلح آمیز مشترک در حوزه فضا و ماورای جو و استفاده و بهره وری از ماهواره را می توان نام برد.
از اهداف عمده اپسکو می توان به توسعه مراکز آموزشی، توسعه همکاری های صلح آمیز در جهان و تقویت توانایی های کشورها اشاره کرد. 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا