متاهل ها در برابر بیماری های قلبی مقاوم ترند

مطابق آخرین تحقیقات، افرادی که ازدواج کرده اند در مقایسه با کسانی که طلاق گرفته اند شانس بیشتری برای نجات یافتن و بددست آوردن بهبودی کامل بعد از عمل جراحی قلب را دارند.

در این تحقیق ،محققان با در نظر گرفتن و بررسی 1576 بیمار قلبی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند نرخ سلامت و بهبود یافتن بیماران را مورد بررسی قرار دادند .لازم به ذکر است که این افراد سنی در حدود 50 سال و یا بیشتر داشتند. بعد از پایان تحقیقات محققان دریافتند افرادی که از همسر خود جدا شده اند 40 درصد بیشتر از سایرین خطر مرگ و میر تهدیدشان می کند و احتمال بروز نقص یا از کار افتادگی در آن ها بیشتر است. گفتنی است این افراد در مقایسه با افراد متاهل بعد از گذشت 2 سال از عمل جراحی خود قادر به راه رفتن نبودند.

یافته های جدید نشان می دهند که وضعیت تاهل فرد می تواند بیانگر شانس نجات و یا بهبود وضعیت سلامتی فرد بعد از عمل جراحی و در دوران نقاحت وی باشد.

محققان این تحقیق شرکت کنندگان را بین سال های 2004 تا 2010 چهار مرتبه در مورد وضعیت سلامتی , فعالیت های روزانه , مراقبت های پزشکی و ساختار خانواده آن ها مورد مصاحبه قرار دادند. در میان افراد شرکت کننده در این تحقیقات 65 درصد از آن ها متاهل , 21 درصد به علت فوت همسر مجرد , 12 درصد از همسران خود جدا شده و 2 درصد نیز به طور کلی مجرد بودند.

محققان دریافتند که 19 درصد از افرادی که متاهل بودند طی 2 سال بعد از عمل جراحی یا فوت شدند و یا دچار نقص و از کار افتادگی در این دوران شده اند. در مقابل 29 درصد از کسانی که از همسران خود طلاق گرفته بودند و 34 درصد از کسانی که همسر خود را از دست داده بودند در دوران 2 ساله بعد از عمل جراحی یا فوت شدند و یا دچار نقص و از کار افتادگی شده اند. علاوه بر این برای 20 درصد از افراد مجرد نیز اتفاق مشابهی روی داد.

تحقیقات فعلی با تمامی پژوهش هایی که در گذشته انجام شده در ارتباط بوده و همگی بیانگر ارتباط میان وضعیت تاهل شخص و نرخ بهبود یافن بعد از انجام عمل جراحی قلب هستند.

به گفته محققان ارتباط میان وضعیت تاهل و نحوه بهبود یافتن همچنان نا معلوم است اما وجود همسر و رسیدگی که از جانب وی انجام می شود به احتمال بسیار زیاد نقش بزرگی در بدست آمدن مجدد سلامتی و کاهش خطر مرگ و میر و یا بوجود آمدن هر گونه نقصی بعد از عمل جراحی ایفا می کند. البته باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا مکانیسم و ارتباط این دو معقوله واضح تر شود.

یافته های جدید نشان می دهند که وضعیت تاهل فرد می تواند بیانگر شانس نجات و یا بهبود وضعیت سلامتی فرد بعد از عمل جراحی و در دوران نقاحت وی باشد.

به گفته دکتر سوزان استینبام سرپرست بخش سلامت قلب زنان در بیمارستان لنکس هیل نیویرک : نتایج تمامی تحقیقات پیشین  بیانگر اهیمت حمایت اجتماعی و رسیدگی بعد از انجام عمل قلب بوده و جدا و منزوی بودن از جامعه فاکتور خطری برای بیماری های قلبی به حساب می آیند.

چه بیماران و چه پزشکان باید اهمیت این موضوع را در نظر گرفته و توجه زیادی به مراقبت ها و حمایت های لازم بعد از عمل کنند گفتنی است این فاکتورها از فاکتورهای فیزیکی بدن همانند میزان فشار خون و سطح کلسترول مهم تر بوده و نقش تعیین کننده ای در سلامت افراد ایفا می کنند.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا