تحقق رویای ساخت روبات های انعطاف پذیر

روبات های لطیف با قابلیت خم و راست شدن بسیار جذاب به نظر می رسند. با این حال معمولا در ساخت این روبات ها از سخت افزار های سنگینی مانند کمپرسور های هوا و ژنراتورهای گاز استفاده می شود. به همین دلیل ساخت این روبات ها در زندگی واقعی به ندرت اتفاق می افتد.

این سازه با استفاده از کاتالیزور خاصی قادر است آب را در چند صدم ثانیه به هیدروژن و اکسیژن تبدیل کند البته عکس این عمل نیز به همان سرعت امکان پذیر است.

به تازگی محققان دانشگاه اوکایاما موفق به ساخت محرک بادی (پنوماتیک) کوچکی شده اند که می تواند ساخت این روبات ها را به حقیقت تبدیل کند. این سازه با استفاده از کاتالیزور خاصی قادر است آب را در چند صدم ثانیه به هیدروژن و اکسیژن تبدیل کند البته عکس این عمل نیز به همان سرعت امکان پذیر است. این دستگاه با استفاده از فرایند یاد شده می تواند به تغییر فشار بپردازد. لازم به ذکر است که دستگاه یاد شده به قطعات متحرک خاصی نیاز ندارد و این فرایند بدون ایجاد صدای ناهنجار و در سکوت کامل انجام می شود.

میزان پیشرفت دانشمندان این زمینه هنوز مشخص نیست. آنها ابتدا طرح مفهومی این دستگاه را در دو سال پیش ارائه کرده و اخیرا ویدیویی نیز درباره این طرح منتشر شده است که نشان می دهد این پروژه با پیشرفت چشم گیری رو به رو شده است و در این مدت دانشمندان به خوبی بر روی این طرح و عملیاتی شدن آن کار کرده اند. شایان ذکر است که در ادامه می توانید به یک فایل ویدیویی دسترسی داشته باشید که توسط سازندگان این دستگاه منتشر شده و طرز کار آن را به نمایش گذاشته است.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا