داروی ایورمکتین موثر در مبارزه با مالاریا

 اطلاعات اولیه حاصل از آزمایش های داروی موسوم به ایورمکتین (ivermectin) در بورکینافاسو نشان می دهد که این دارو می تواند موارد ابتلای کودکان به مالاریا را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
به گفته دانشمندان در کنفرانس انجمن طب گرمسیری و بهداشت آمریکا، این دارو برای پشه هایی که خون می مکند، سمی است. 
ایورمکتین برای کشتن کرم های انگلی استفاده می شود؛ کرم هایی که یک سوم از جمعیت جهان را گرفتار کرده اند و باعث ابتلا به بیماری هایی از جمله نابینایی رودخانه و فیلاریازیس لنفاوی می شوند.
این کشف امسال جایزه نوبل فیزیولوژی و یا پزشکی را به خود اختصاص داد.
پشه هایی که انگل مالاریا را گسترش می دهد، در صورتی که خون فردی را بمکند که به تازگی داروی ایورمکتین دریافت کرده است، ضعیف می شوند و یا می میرند.
محققان دانشگاه ایالتی کلرادو در آمریکا و 'انستیتو تحقیقات علوم دو لا سانته' در بورکینافاسو در تلاش هستند تا دریابند آیا این دارو می تواند برای نجات جان انسان ها مورد استفاده قرار گیرد.
آنها در مطالعه ای که همچنان ادامه دارد، ساکنان هشت روستا را مورد بررسی قرار داده اند، به طوری که این روستاها را به دو دسته تقسیم کردند و به ساکنان نیمی از آنها هر سه هفته داروی ایورمکتین می دهند.
این مطالعه در ماه ژوییه (تیر- مرداد) آغاز شد و هفته آینده به پایان می رسد، اما تجزیه و تحلیل های اولیه آن به انجمن طب گرمسیری و بهداشت آمریکا ارائه شده است.
دکتر 'بریان فوی' از دانشگاه ایالتی کلرادو گفت: کودکانی که در گروه درمانی این مطالعه قرار دارند، کمتر به مالاریا مبتلا می شوند.
وی افزود: ما از نتایج این مطالعه بسیار حیرت زده شده ایم و به نظر نمی رسد که مصرف این دارو عوارض جانبی به دنبال داشته باشد.
در روستاهایی که تحت درمان قرار نگرفته اند، 16 درصد کودکان در این فصل بارانی به مالاریا مبتلا نشدند، اما در روستاهایی که تحت درمان قرار دارند، این آمار 25 درصد است.
به گفته محققان، به نظر می رسد که این دارو کرم های انگلی و پشه ها را به یک شیوه مشابه یعنی حمله به سیستم های عصبی آنها از بین می برد.
مالاریا مهم ترین بیماری انگلی و یکی از مشکلات بهداشتی تعدادی از کشورها به خصوص در نواحی گرمسیری است. این بیماری به صورت عفونت حاد در بیشتر موارد وخیم و گاهی طولانی و با ویژگی های تب متناوب و لرز، کم خونی و بزرگی طحال و گاه با ویژگی های ساده یا کشنده دیگر خودنمایی می کند. 
به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی بی.بی.سی،اهمیت این بیماری به خاطر شیوع زیاد و مرگ ومیر حاصل از آن است. انگل مالاریا توسط یک تیره از پشه به نام آنوفل به انسان منتقل می شود. 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا