جنگل ابر، قربانی طرح های غیرعلمی شده است

دکتر امیرحسن ولیان در گفت و گو با سیناپرس افزود: هر روز شاهد هستیم که یک طرح جدید و خام در جنگل ابر پیاده می شود. هنوز طرح جاده سازی در این جنگل به پایان نرسیده که طرح انتقال آب از چشمه ساران جنگل ابر به شهر شاهرود را مطرح می کنند، در حالی که مسیر انتقال لوله های آب هم از دل جنگل می گذرد.

به گفته این فعال محیط زیست، طرح انتقال آب آشامیدنی از این جنگل به شهر، فعلا با اعتراض گسترده فعالان محیط زیست متوقف شده، اما پیش بینی ما این است که با فروکش کردن اعتراض ها، دوباره این طرح غیرعلمی را مطرح کنند.

ولیان با اشاره به چرای بی رویه دام ها در جنگل ابر، خاطرنشان کرد: چرای دام ها در این جنگل کم نظیر، حداقل چهار برابر ظرفیت این جنگل است و هیچ برنامه علمی هم برای خروج دام ها از این سرمایه ملی پیش بینی نشده است.

وی تاکید کرد: چرای بی رویه دام ها، به درختان این جنگل آسیب جدی زده است و تدوام این روند، پوشش گیاهی این جنگل را تضعیف خواهد کرد.

ولیان، حضور گردشگران آموزش ندیده را تهدید دیگر جنگل ابر دانست و اظهار داشت: عمده گردشگرانی که به جنگل ابر می آیند، آموزش ندیده اند و نحوه مواجهه درست و علمی با جنگل را نمی دانند. همین گردشگران آموزش ندیده، هرچقدر تعدادشان بیشتر شود، حیات جنگل ابر بیشتر تهدید خواهد شد.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه بسیاری از طرح های عمرانی کشور، پیوست محیط زیست ندارد، یادآور شد: متاسفانه حتی در بسیاری از طرح های بزرگ عمرانی نیز پیوست محیط زیست وجود ندارد. این وضعیت در طرح های عمرانی شهرهای دورافتاده، به مراتب بدتر است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا