تحقیقات بومی در زمینه تظاهرات دهانی بدخیم

بدخیمی های خونی ناشی از ایجاد اختلال در تولید سلول های خون هستند. این بیماری ها همانند برخی دیگر از بیماری های سیستمیك دارای تظاهراتی در حفره دهان هستند. به این ترتیب دانشمندان ایرانی دست به انجام تحقیقاتی در این زمینه زده اند که هدف از این مطالعه، مروری بر مقالات در خصوص علائم و نشانه-های دهانی اختلالات هماتولوژیك بدخیم به منظور آشنا کردن دندان پزشكان با این تظاهرات و كمك به كشف سریع این گروه از بیماری ها بوده است.

روش بررسی در این مطالعه به ترتیبی بوده است که باید گفت این پژوهش حاصل مروری بر مقالات موجود در پایگاه های معتبر علمی در خصوص تظاهرات دهانی بدخیمی های خونی است. در این مطالعه از كلمات كلیدی «Oral manifestation»، «Lymphoma»، «Leukemia» و «Multiple myeloma» (به صورت تكی یا دوتایی) استفاده شد.

محققان دریافتند که در حال حاضر مقالات متعددی در مورد تظاهرات دهانی بدخیمی های خونی (از جمله لوسمی، لنفوم و میلوم مالتیپل) در دسترس است. نتایج حاصل از این تحقیقات پیشین نشان می دهد كه علائم و نشانه های دهانی ناشی از این بدخیمی ها (به عنوان مثال، رنگ پریدگی مخاط، افزایش حجم لثه، خونریزی، تریسموس و تغییرات استخوانی) می تواند مدرك مهمی در شناسایی آنها و حتی در برخی از موارد، اولین علامت بروز بیماری باشد.

به این ترتیب می توان نتیجه گیری کرد که علائم و نشانه های دهانی می توانند در انواع مختلف بدخیمی های خونی مشاهده شوند، كه حتی در برخی از موارد اولین نشانه بیماری محسوب می شوند. بنا بر این دندان پزشك می تواند نقش مهمی را در شناسایی زودهنگام این بیماران و ارجاع آنها به متخصصان مربوطه ایفا کند.

منبع: بیتا روحانی، نرگس قلی زاده، حسین خوئینی پورفر، سارا پورشهیدی، هومن ابراهیمی، 1394، تظاهرات دهانی بدخیمی های خونی. مجله علمی پزشكی جندی شاپور، سال چهاردهم، شماره 4 (پیاپی 97).