استفاده از نانوالماس ها در روت کانال از بروز عفونت پیشگیری می کند

روت کانال یا درمان ریشه دندان به معنی نجات دندانی است که به علت پوسیدگی وسیع مجاور اتاق عصب در معرض خطر از دست رفتن قرار دارد. روت کانال کمک می کند که دندان های بیمار از عفونت های پالپ، بخش داخلی یک دندان که دارای رگ های خونی و بافت عصبی است در امان بماند.
در روت کانال، پالپ (اتاق عصب دندان) عفونی شده خارج می شود و فضای ایجاد شده با یک ماده مخصوص پر می شود ؛ اما این رویه اغلب باعث ایجاد فضاهایی در دندان می شود که عفونت می تواند در آن دوباره رشد کند و به افتادن دندان منجر شود.
در یک مطالعه جدید، محققان متوجه شدند که افزودن نانوالماس های حامل آنتی بیوتیک به ماده ای که برای پُر کردن ریشه های دندان در روت کانال استفاده می شود به تحکیم پرشدگی های ریشه می انجامد و از بروز عفونت های پس از درمان پیشگیری می کند.
محققان یک ماده پُر کننده مخصوص و مملو از نانوالماس ساختند که خواص مطلوب بسیاری از جمله توانایی مبارزه با عفونت باکتریایی ناشی از روت کانال را دارد.
آنها متوجه شدند که پُرشدگی های دندان با این ماده جدید به محکمی پرشدگی های سنتی است اما این ماده جدید هیچ حفره ای در پرشدگی دندان به جا نمی گذارد و در نتیجه می تواند از بروز عفونت بعد از روت کانال پیشگیری کند.
به گزارش ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس،همچنین محققان در آزمایش هایی که در محیط آزمایشگاه انجام شد، دریافتند که این ماده جدید از رشد باکتری پیشگیری می کند.این مطالعه در مجله ACS Nano منتشر شده است.