مقایسه ای متفاوت در شناسایی الگوهای غذایی

امروزه متخصصین علوم تغذیه جهت بررسی تاثیر كلی رژیم غذایی بر پیامد سلامتی از دیدگاه الگوی غذایی استفاده می كنند. الگوهای غذایی به طور معمول با دو روش آماری تحلیل عاملی یا تحلیل خوشه ای تعیین می شود. مدل های آمیخته در قالب تركیبی از چند توزیع احتمالی یك چارچوب پارامتری برای مدل بندی اشكال توزیعی ناشناخته فراهم می كنند. اخیراً از مدل های آمیخته به عنوان روش سوم در تعیین الگوهای غذایی استفاده شده است بدین منظور دانشمندان ایرانی علاوه بر دو روش موجود، در مطالعه ویژه ای الگوهای غذایی را با استفاده از مدل آمیخته نیز به دست آورده و با دو روش دیگر مورد مقایسه قرار داده اند.

در این تحقیق از داده های 25 گروه غذایی 400 دختر دبیرستانی شهر اهر كه در مطالعه رشیدی و همكاران به شیوه نمونه گیری خوشه ای جمع آوری شده بود استفاده شد. ابتدا الگوهای غذایی به دو روش تحلیل عاملی و تحلیل خوشه ای به دست آمد و بعد مدل آمیخته نرمال چند متغیره به این داده ها برازش شد و 5 الگوی غذایی به دست آمده از این روش با دو روش دیگر مورد مقایسه قرار گرفت. انتخاب مدل آمیخته مناسب با استفاده از معیار اطلاع آكاییك (AIC) و معیار اطلاع بیزی (BIC) انجام شد.

یافته ها نشان از این داشتند که در این پژوهش در روش تحلیل عاملی 3 الگوی غذایی كه بر اساس بار عاملی شناسایی شد و در تحلیل خوشه ای 2 الگوی غذایی به دست آمد. با مدل آمیخته متناهی نرمال چند متغیره 5 الگوی غذایی به دست آمد كه نسبت مصرف این 5 الگو به ترتیب 6%، 12%، 34%، 28% و 20% و هر الگو با بردار میانگین بیان شد.

به این ترتیب می توان این گونه نتیجه گیری کرد که با بررسی سه روش نتیجه می شود كه مدل آمیخته نسبت به دو روش دیگر دارای دو مزیت است. اولاً نسبت افراد جامعه كه از هر الگو استفاده می كنند را تعیین كند و ثانیاً میانگین مصرف گروه های غذایی در هر الگو مشخص است. بنا براین اطلاعات بیشتری نسبت به دو روش معمول به دست خواهد آمد.

منبع: زهرا رزاقی، یداله محرابی، فرید زایری، آرش رشیدی، بهارك آقاپور، 1394، مقایسه مدل آمیخته متناهی چندمتغیره با روش های تحلیل عاملی و خوشه ای در شناسایی الگوهای غذایی. فصلنامه علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران، سال دهم، شماره 3 (پیاپی 40).

لینک منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا