آلودگی مواد غذایی خطر ابتلا به سرطان را تشدید می‌کند

متأسفانه بحث آلوده بودن مواد غذایی از جمله مشکلاتی است که هر از چندگاه در رسانه‌های کشور سروصدا برپا می‌کند  و بی آنکه نظارت دقیقی برآن اعمال شود به دست فراموشی سپرده می‌شود. از طرفی به دلیل داغ  بودن بازار شایعات در فضاهای مجازی اغلب اخبار واصله در این فضاها قابل اعتماد نیست وموجب سردرگمی افراد می‌شود. مشکلی که گره آن تنها با اخذ اطلاعات صحیح از زبان مسئولین و متخصصان این حوزه باز می‌شود.

دکتر احمدرضا درستی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در این رابطه به سیناپرس گفت:درخصوص آلودگی رب گوجه فرنگی آنچه مسلم است این که کنسروهای رب گوجه که توسط کارخانجات معتبر غذایی تولید می‌شوند بدون دخالت دست تهیه می‌شوند. به این صورت که گوجه فرنگی وارد مخازنی می‌شود که در این مخازن ابتدا کاملا شسته شده و سپس خرد و پخته می‌شود وبدون افزودن مواد نگهدارنده داخل قوطی های کنسرو بسته بندی می‌شود و به دلیل قرارگرفتن قوطیهای کنسرو در فضای استریل  امکان ورود هیچ نوع باکتری و قارچی  به کنسرو وجود ندارد و تا زمانی که درب قوطی باز نشده است  هیچ مشکل و آلودگی ایجاد نمی‌شود.

وی افزود: آلودگی رب گوجه فرنگی زمانی بوجود می‌آید که افرادبه صورت غیرمجاز اقدام به تهیه وفروش این محصول می‌کنند. این ربها با نام رب خانگی به فروش می‌رسند و به دلیل اینکه نظارتی بر روی نحوه تولید شان نیست امکان وجود آلودگی در آنها زیاد است. در این شرایط به دلیل اینکه رب در معرض انواع باکتری‌ها و قارچهای بیرونی  فرار گرفته است به مرور شروع به کپک زدگی می‌کند. خوشبختانه رب به دلیل برخورداری از خاصیت اسیدیته امکان ایجاد باکتری بوتولینوم که موجب مسمومیت خطرناک بوتولیسم می‌شود را ندارد. لیکن امکان رشد قارچ به راحتی در رب وجود دارد وهمچنین امکان رشد انواع کپکها که در هنگام رشد سمومی را از خود ترشح می‌کنند. از این رو توصیه اکید این است که از مصرف رب کپک زده پرهیز شود و از خرید کنسروهای باد کرده و بی نام ونشان خودداری شود.

درستی  در ادامه گفت: با توجه به وجود آلودگیهای  موجود درمحصولات فله‌ای و محصولاتی که توسط کارخانجات غیر معتبرتولید می‌شوند  توصیه می‌شود مردم از خرید آنها اکیدا  خودداری کنند زیرا مصرف اینگونه محصولات خطرات جبران ناپذیری برای سلامت به همراه دارد. بطور مثال سمی که ازیک  قارچ تک سلولی  معمولا بر روی نان وپسته و مغز بادام رشد می‌کند و البته تنها محدود به این اقلام نیست و بر محصولات دیگر هم  امکان رشد  ونمو دارد، به شدت خطرناک بوده و مقدار کمی از آن در فرد ایجاد مسمومیت می‌کند و تجمع رفته به رفته این سم در آینده نزدیک فرد را مبتلا به سرطان خواهد کرد. علاوه بر این نمونه دیگری از محصولات غذایی  مضر برای سلامت گردو سیاه شده است که به شدت خطرناک می‌باشد و اغلب افراد اقدام به خرید آن توسط دستفروشها کرده و فارغ از اینکه متوجه عوارض ناگوار این محصول بر سلامت خود باشند.

این استاد دانشگاه افزود: بخشی از آلودگیهای محصولات به دلیل نحوه نادرست نگهداری محصول ایجاد می‌شوند که این امر  به دلیل سهل انگاری خود مشتری اتفاق می‌افتد. در خصوص رب گوجه آنچه بسیار مهم است  نحوه نگهداری است زیرا به محض باز شدن درب رب  امکان کپک زدن وجود دارد.خصوصا  رب استرلیزه با سرعت بیشتری از رب خانگی شروع به کپک زدگی می‌کند لذا توصیه می‌شود افراد رب را در بسته بندی کوچک در فریزر نگهداری کنند زیرا امکان کپک زدگی رب در یخچال بسیار زیاد است.

وی تصریح کرد : توصیه متخصصان تغذیه بر این است که تا حد امکان افراد محصولات غذایی را به صورت تازه مصرف کنند تا ارزش تغذیه ای محصول حفظ شود. گوجه فرنگی اگر در غذا جایگزین رب شود ارزش بالاتری دارد زیرا بر اثر پخت ارزش غذایی آن کم خواهد شد.خوشبختانه پتاسیم موجود در گوجه با حرارت از بین نمیرود لیکن ویتامین سی موجود در ان با حرارت خواص اولیه خود را ندارد. استفاده از رب بهتر است منوط به شرایطی شود که گوجه طبیعی وجود ندارد و لازم به ذکر است مصرف رب گوجه خواص بیشتری از گوجه فرنگی های گل خانه ای دارد.

این متخصص تغذیه در خصوص  مصرف نان سنتی هم گفت: واقعیت این است که نان سنتی مانند سابق خواص مفید خود را نداشته و در حال حاضر چه بسا برای سلامت مضر باشد. دلیل این امر وجود مقادیر زیاد جوش شیرین در نان است. توصیه می‌شود نان صنعتی جایگزین نانهای سنتی شود زیرا این نان علاوه بر بهداشتی بودن نحوه طبخ بهتری دارد. برای به عمل آمدن این نان بهبود دهنده به خمیر اضافه می‌کنند که این کار ارزش تغذیه‌ای نان را بالا می‌برد و ترکیبات ویتامینی را در خود دارد و بجای جوش شیرین از مخمر در آن استفاده می‌کنند.  ولی در نانهای سنتی ارد را با آب و جوش شیرین مخلوط کرده و می‌پزند در این شرایط نه بهبود دهنده به آن می‌زنند و نه مخمر. جوش شیرین هم لطمه بسیاری به دستگاه گوارش زده و جذب مواد را مختل می‌کند . برای همین مردم بهتر است به سمت مصرف نانهای سبوس دار حجیم کارخانه‌ای بروند  که شرایط تولید مشخصی داشته و امکان ورود آلودگی در آنها نیست.

 

گفتگو: اعظم صفائی

 

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا