بررسی لایحه حفاظت از ذخایرژنتیکی درکمیسیون های تخصصی مجلس

جواد مظفری درباره وضعیت فعلی رسیدگی به لایحه حفاظت از ذخایر ژنتیکی کشورافزود: جزییات لایحه حفاظت از ذخایر ژنتیکی در کمیسیون های تخصصی مانند کمیسیون های کشاورزی، صنایع و معاون و آموزش و تحقیقات مجلس در حال بررسی است تا پس از تصویب در این کمیسیون ها به صحن علنی مجلس ارایه شود.
وی اظهارکرد: با توجه به اهمیت لایحه حفاظت از ذخایر ژنتیکی، نمایندگان مجلس نیز نسبت به این لایحه حساس شده اند و برای تصویب نهایی آن در تلاش هستند و امیدواریم تا پایان سال جاری این کار تمام شود.
مظفری گفت: در صورت تصویب و قانونی شدن اجرای لایحه حفاظت از ذخایر ژنتیکی درکشور، می توانیم به حفظ این سرمایه های بزرگ کشور امیدوارشویم و اجازه از بین رفتن آنها را ندهیم.
وی افزود: ذخایر ژنتیکی ماده محوری محصولات کشاورزی، دارویی و غذایی است و آنتی بیوتیک ها، سویه سرم ها ،بذرها و غیره همه از منبع ژنتیکی استفاده کرده و بر همین اساس تولید می شوند.
مظفری، با اشاره به غنی بودن ایران از نظر ذخایر ژنتیکی، اظهارکرد: ایران پشتوانه خوبی برای بهره برداری از ذخایرژنتیکی دارد و از این نظر شرایط بسیار مناسبی داریم ولی متاسفانه از این ذخایر به خوبی استفاده نمی شود.
وی بیان کرد: کشورهایی که این ذخایر ژنتیکی را ندارند به دنبال کسب آن هستند و امروزه در دنیا به این اعتقاد رسیده اند که ذخایر ژنتیکی از منابع طلا و نفت هم ارزشمندتر بوده و باید برنامه ای برای حفظ و کسب این نوع ذخایر داشته باشند.
به گزارش ایرنا از معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری،رییس کارگروه ذخایر ژنتیکی و زیستی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی یادآور شد: با توجه به اهمیتی که این ذخایر در کشور دارند امیدواریم نمایندگان مجلس نسبت به تصویب این لایحه حساس تر شوند و به زودی خبر اجرایی شدن لایحه حفاظت از ذخایر ژنتیکی را اعلام کنند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا