نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مداوای پارکینسون به کمک داروی سرطان خون

مطالعات گروهی از دانشمندان در یک پروژه پژوهشی پیشگامانه ، منجر به کشف تاثیر مفید نوعی داروی ویژه شد که عموما برای مبارزه با سرطان خون به کار می رود . بر اساس مطالعات جدید انجام شده ، این دارو می تواند تاثیر مطلوبی در درمان بیماری پارکینسون و برخی دیگر از بیماری های اعصاب و روان داشته باشد .

بر اساس گزارش پژوهشگران مرکز پزشکی دانشگاه جورج تاون Georgetown University Medical Center (GUMC) در شهر واشنگتن از ایالات متحده آمریکا ، سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا یا FDA ضمن به رسمیت شناختن  کاربرد این داروی جدید که پیش تر برای درمان سرطان خون leukemia به کار می رفت ، اثرات مفید آن را در  بهبود ادراک ؛ توانائی و مهارت های حرکتی و غیر حرکتی در بیماران مبتلا به پارکینسون و برخی دیگر از بیماری های اعصاب و روان تائید کرده و افزود ، استفاده از این دارو در فاز نخست آزمایش های بالینی قرار دارد .

لازم به توضیح است که  داروی فوق الذکر ، نیلوتینیب nilotinib  نام داشته و می تواند منجر به بروز تغییرات قابل توجه آماری و دلگرم کننده ای در عملکرد پروتئین های سمی مرتبط با بیماری های فوق شود .

در همین زمینه فرناندو پاگان Fernando Pagan از پژوهشگران این پروژه تحقیقاتی اعلام کرد : " این برای نخستین بار است که ما قادر به دستیابی به دارویی شده ایم که می تواند سیر پیشرفت بیماری را متوقف کرده و آن را به عقب باز گرداند . در واقع این دارو سبب کاهش عوارض بیماری های عصبی و اختلال حرکتی می شود . "

این پژوهشگر در خاتمه توضیحات خود تاکید کرد : " البته مراحل تحقیق در مورد تاثیرات این دارو در فازهای نخستین قرار داشته و باید پژوهش ها و مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شود . "

شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله علمی Neuroscience منتشر شده و در دسترس پژوهشگران قرار دارد .

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل