تهدید سیگارهای الکترونیکی و تنباکو را جدی بگیرید

پژوهشگران مرکز پزشکی لانگوان دانشگاه نیویورک (NYU Langone Medical Center) ایالات متحده امریکا در آخرین تحقیقات خود دریافتند که استفاده از سیگارهای الکترونیکی و تنباکوهای جایگزین باعث افزایش مصرف دخانیات شده است . افزایش استفاده از محصولات توتون و تنباکوی جایگزین مانند قلیان و سیگارهای الکترونیکی توسط نوجوانان و جوانان زیر هجده سال نشان از رشد بی رویه بحران بهداشت عمومی دارد .

مایکل ویتزمن (Michael Weitzman) از محققان این تیم پژوهشی در رابطه با افزایش تعداد جوانان و نوجوانانی که از محصولات توتون و تنباکوی جایگزین استفاده می کنند و بحرانی را در بهداشت عمومی ایجاد کرده اند ، می گوید : « محصولات توتون و تنباکوی جایگزین نشان دهنده یک چالش جدید در جنگ 75 ساله مبارزه با مصرف دخانیات محسوب می شود . »

لازم به توضیح است ، این مساله که محصولات توتون و تنباکوی جایگزین همچون قلیان و سیگارهای الکترونیکی کم خطرتر از سیگار هستند ، یک تصور نادرست و اشتباه است چرا که شواهد و مدارک ، خلاف آن  را نشان می دهند .

ویتزمن در رابطه با مقایسه کشیدن قلیان و سیگار اظهار داشت : « سایر پژوهشگران نشان داده اند که 45 دقیقه استفاده از قلیان معمولی معادل کشیدن 5 بسته سیگار است . »

افزایش محبوبیت محصولات توتون و تنباکوی جایگزین و استفاده از آن ها نشان دهنده تضعیف اقدامات و دستاوردهای  انجام شده چند سال گذشته در کاهش مصرف سیگار است . سازمان غذا و داروی ایالات متحده امریکا اعلام کرد که در حال حاضر افزایش اعتبار محصولات توتون و تنباکوی جایگزین از جمله سیگارهای الکترونیکی و قلیان تحت نظارت سازمان غذا و دارو قرار ندارد .

به اعتقاد مایکل ویتزمن و دیگر محققان ، اجرای برنامه و تاکتیک کاهش مصرف سیگار در ایالات متحده امریکا ، همچون مالیات ، آموزش و محدودیت در تبلیغات و فروش آن به افراد زیر سن قانونی ، باید برای محصولات توتون و تنباکوی جایگزین از جمله سیگارهای الکترونیکی و قلیان نیز اعمال شود . علاوه بر آن ، ویتزمن اظهار داشت که تحقیقات بیشتری نیاز است تا میزان سوختن و استنشاق این محصولات و خطر آن برای بدن به طور کامل مشخص شود .

لازم به توضیح است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله انجمن پزشکی آمریکا (Journal of the American Medical Association, JAMA ) به چاپ رسیده و قابل دسترسی است . جهت مشاهده متن کامل مقاله فوق الذکر ، اینجا را کلیک کنید .

منبع
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا