تلاش برای تولید انبوه واکسن ابولا

یک شرکت بیوتکنولوژی خصوصی چینی در نظر دارد تا واکسنی را که برای درمان بیماری ویروسی ابولا توسط دانشمندان نظامی چین ساخته شده ، به صورت انبوه تولید کند .

گزارش های رسیده از شرکت بیوتکنولوژی تیان جین کان سینو (Tianjin CanSino Biotechnology Inc) نشان می دهد که این شرکت بخش صنعتی تولید انبوه واکسن ابولا را در منطقه توسعه اقتصادی و فنی تیان جین آغاز کرده است.

سرمایه گذاری پایگاه ساخت این واکسن بیش از دو میلیارد یوان برابر با 317 میلیون دلار امریکا هزینه در بر خواهد داشت و پیش بینی می شود که ساخت و ساز آن تا ماه سپتامبر سال 2018 میلادی به پایان رسد . برنامه ریزی شده تا این پایگاه علاوه بر تولید واکسن ابولا ، واکسن های دیگری چون ذات الریه ، مننژیت و سل را نیز به طور انبوه تولید کند . پیش بینی می شود که تولید سالانه این پایگاه حدود دویست میلیون واکسن باشد .

لازم به توضیح است که یک تیم از کارشناسان فن آوری زیستی به همراه محققان آکادمی علوم پزشکی نظامی چین به ساخت واکسن ابولا دست زدند . آن ها در سال 2014 توانستند نوع ژن جهش یافته را در قالب پودر یخ خشک ایجاد کرده که می تواند برای حداقل دو هفته در درجه حرارت 37 درجه سانتیگراد به صورت پایدار باقی بماند . در واقع بر اساس نظریه کارشناسان این وضعیت مناسب آب و هوای گرمسیری کشورهای غرب آفریقا بوده که شیوع این اپیدمی از سال 2014 ، جان یازده هزار و 297 نفر را گرفته است .

بر اساس گزارش وزارت بهداشت سیرالئون، یکی از سه کشور غرب آفریقا  که در مقابل لیبریا و گینه بیشتر تحت تاثیر این بیماری بوده است ، این واکسن از نظر بالینی سلامت منطقه را امن خواهد کرد . قابل توجه است که چین تا کنون 120 میلیون دلار امریکا به این بخش شیوع بیماری کمک کرده و در حدود پانصد پرسنل و کارشناس پزشکی را به این کشورهای غرب آفریقا فرستاده است .