بهینه سازی ارزش غذایی ریز جلبک های بومی

تعیین بهینه شرایط كشت یك جلبك تك سلولی با استفاده از محیط های كشت ضروری از مهم ترین ملزومات كشت صنعتی یك جلبك است. دو ریز جلبک هماتوكوكوس و دسمودسموس كوناتئوس جزو ریز جلبک های مهم آب شیرین با كاربرد صنعتی بالا هستند كه به تازگی از آب های داخلی استان آذربایجان غربی جداسازی شدند.

به منظور تعیین بهترین محیط كشت برای این دو گونه تاثیر پنج محیط كشت مختلف BM، RM، OHM، BBM و CHU بر رشد، محتوای اسید چرب و پروتئین این دو گونه در یك دوره 12 روزه بررسی شد. برای تعیین نرخ رشد، تراكم سلولی و زمان دو برابر شدن جمعیت ریز جلبکی، شمارش جلبك ها به شكل روزانه و با استفاده از لام هموسیتومتری انجام گرفت. در مرحله سكون ریز جلبک ها به منظور تعیین میزان اسیدهای چرب و پروتئین برداشت شدند.

نتایج این پژوهش بالاترین میزان تراكم سلولی (105×68 /0 ± 9 /18 سلول در میلی لیتر) و میزان رشد ویژه (06/ 0 ± 16/ 0 در روز) را در ریز جلبک هماتوكوكوس در محیط كشت OHM نشان داد. این بررسی نشان داد بیشینه تراكم سلولی (105×11/ 1 ± 31 /21 سلول در میلی لیتر) و بالاترین میزان رشد ویژه (06/ 0 ± 17/ 0 در روز) دسمودسموس كوناتئوس در محیط كشت RM حاصل می شود. علاوه بر این بیش ترین میزان اسیدهای چرب چند غیراشباع و n−3/ n−6 در هر دو ریز جلبك در محیط كشت BBM به دست آمد.

بر اساس نتایج به دست آمده، بین ارزش غذایی ریز جلبك از نظر محتوای اسیدهای چرب و میزان رشد ارتباط چندانی مشاهده نشد و به نظر می رسد مسیر مکانیسم رشد جلبك ها در تعادل با ارزش غذایی آنها نیست و مطالعات بیشتری در این زمینه لازم است. هرچند با استفاده از محیط كشت BBM برای این دو ریز جلبك می توان به نرخ رشد كمابیش مناسب و ارزش غذایی كافی دست پیدا كرد.

منبع: مهدی نادری فارسانی، سعید مشكینی، رامین مناف فر، 1394، بررسی شرایط بهینه رشد و ارزش غذایی دو ریز جلبک بومی، هماتوكوكوس و دسمودسموس كوناتئوس در محیط های كشت مختلف. فصلنامه زیست شناسی میكروارگانیسم ها، سال چهارم، شماره 14.