باید و نبایدهای مصرف ویتامین D

اگرچه مطالعات زیادی در رابطه با انواع بیماری ناشی از کمبود ویتامین D انجام شده اما مطالعات دیگری نیز هست که درباره مصرف بیش از حد آن هشدار داده و پرسش هایی را در مورد خواص درمانی آن مطرح می‌کنند.یک مطالعه که به تازگی در نشریه Neurology منتشر شده، توجه به اهمیت ویتامین D و نقش بالقوه آن در عملکرد مغز را مد نظر قرار داده است.

برای درک بهتر نقش این ویتامین در سلامتی انسان، دکتر کلیفورد روزن (Clifford Rosen) در رابطه با اهمیت ویتامین‌ها از جمله ویتامین D در مصاحبه ای با وب سایت معروف Webmd به برخی پرسش‌ها در مورد این ویتامین پاسخ گفته است.

چرا بدن ما به این ویتامین نیاز دارد؟ مطالعه جدید چه اطلاعاتی درباره اهمیت آن در اختیار ما قرار می‌دهد؟

این ویتامین سبب می‌شود تا عمل جذب در روده بهتر صورت بگیرد. بدون آن، برای حفظ قدرت استخوانها نیاز به کلسیم بیشتری خواهید داشت. در حالیکه این ویتامین، توانایی بدن برای دریافت کلسیم در روده را چهار برابر می‌کند. اگر این ویتامین نباشد، بافت استخوانی به دشواری سطح کلسیم بدن را در استخوانها حفظ می‌کند. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ویتامین D عملکرد سیستم ایمنی بدن را تنظیم می‌کند. در یک مطالعه که به تازگی منتشر شده محققان پس از اندازه‌گیری مقدار این ویتامین در بدن شرکت‌کنندگان، شواهدی مبنی بر وجود اختلالات شناختی در این افراد یافتند. مشکل اصلی این مطالعه این است که در مورد علت و اثرات این نتایج هیچ توضیحی نمی‌دهد.

اگر این ویتامین به اندازه کافی به بدن ما نرسد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

اکثریت قریب به اتفاق مردم، به جز افراد مسن به اندازه کافی ویتامین D مصرف می‌کنند. در ایالات متحده، سطح متوسط مصرف آن حدود 25 نانوگرم در هر میلی‌لیتر است که کافی به نظر می‌رسد. به استثنای تعدادی اندک، بیشتر مردم می‌توانند از نور خورشید و قابلیتی که پوست بدن برای تبدیل آن به ویتامین D دارد و همچنین از طریق بعضی از غذاها این ویتامین را دریافت کنند.

کمبود ویتامین D در بدن ممکن است سبب ایجاد مشکلاتی از جمله شکستگی استخوان و در افراد مسن سبب کاهش قدرت عضلانی نیز شود.

آیا  با بالا رفتن سن مقدار مورد نیاز ویتامین D  در بدن تغییر می‌کند؟

احتمالا نه. دلیل آن این است که با بالا رفتن سن بسیاری از ما دیگر خیلی از کارهایی را که سبب حفظ سطح ویتامین D می‌شود انجام نمی‌دهیم. مثلا بیرون رفتن و در هوای آزاد ورزش کردن یا دویدن حتی به مدت 10 دقیقه، می‌تواند در به دست آوردن مقدار زیادی ویتامین D موثر باشد، اما افراد سالمند معمولا کمتر به این فعالیتها می‌پردازند، به ندرت از منزل خارج می‌شوند و حتی خود را از نور خورشید محافظت می‌کنند، بنابراین یکی از منابع ویتامین D را که نور خورشید است از دست می‌دهند.

در مورد رژیم غذایی، هنگامی که به واسطه بالا رفتن سن اشتهای فرد کم می‌شود، سطح ویتامین D کاهش می‌یابد. اگر مقدار این ویتامین را در افراد مسن اندازه‌گیری کنید خواهید دید آن دسته از این افراد که مقدار ویتامین D در بدن آنها کمتر است به طور عمومی بیشتر از دیگران به بیماری‌های مختلف مبتلا هستند اما دقیقا روشن نیست که علت آن کمبود سطح ویتامین D باشد. شاید به این دلیل باشد که بیماریها به پایین آمدن سطح این ویتامین کمک می‌کنند.

مصرف مکمل ویتامین D برای چه کسانی ضروری است؟ مقدار طبیعی آن در بدن چقدر است؟

مقدار توصیه شده این ویتامین در بدن معمولا 600 تا 800 واحد در روز است. افراد مسن، افرادی که در خانه سالمندان یا مراکز توانبخشی هستند، باید هر روز 800 واحد دریافت کنند. برای افراد جوان و سالم واقعا نیازی به مکمل نیست. این افراد به اندازه کافی می‌توانند از نور خورشید و رژیم غذایی آن را دریافت کنند. به عنوان مثال اگر کمی شیر که حاوی ویتامین D باشد را بنوشید و همزمان در آفتاب استراحت کنید، 300 واحد از رژیم غذایی و بقیه را از نور خورشید دریافت می‌کنید. با این حال افرادی که مبتلا به اختلالات روده، بیماری کبد یا کلیه هستند باید مکمل‌های ویتامین D را مصرف کنند.

آیا هنوز پرسشهای بی‌پاسخ در رابطه با ویتامین D باقی مانده است؟

بله. فکر می‌کنم مهمترین پرسش که هنوز پاسخی برای آن پیدا نشده است، این باشد که آیا در افراد مسن ویتامین D سبب کاهش افتادن به زمین می‌شود؟ این یک سوال واقعا مهم است، زیرا افتادن که همراه با محدودیت حرکت و کاهش توانایی برای فعالیتهای روزمره است منجر به شکستگی استخوان، شکستگی لگن و بیماری‌های جدی می‌شود. بنابراین آیا ویتامین D می‌تواند از آن جلوگیری کند؟ همچنین آیا این ویتامین می‌تواند خطر ابتلا به سرطان یا بیماری قلبی را کاهش دهد؟ مطالعاتی روی این پرسشها در حال انجام است اما هنوز پاسخی برای آنها پیدا نشده و دلایل و اثرات آن روشن نیست.

برخی از مطالعات اخیر، از جمله آنها که در رابطه با سلامت استخوانها هستند موفق نشده‌اند که فواید مکمل ویتامین D را نشان دهند. نظر شما چیست؟

اگر بخواهم خلاصه کنم، بهترین شواهدی که در مورد مکمل‌های ویتامین D وجود دارد ارتباط آن با جلوگیری از شکستگی استخوان در افراد مسن است، اما اثر آن بسیار ناچیز است و از سوی دیگر مکمل‌ها در رابطه با جوانان فایده خاصی ندارند. در واقع به دلیل ناچیز بودن نتایج این مطالعات که در ابعاد کوچک انجام می‌شوند کاری از پیش نخواهیم برد، مگر آنکه نتایج حاصل از آزمایش در مورد ویتامین D و امگا 3 را که روی بیش از 25000 نفر بزرگسال طی یک تا یک سال و نیم آینده انجام خواهد شد بررسی کنیم. نتایجی که در حال حاضر در دست داریم برای آزمایش روی تعداد بیشتری از افراد مناسب نیست.

آیا مصرف بیش از حد نیاز ویتامین D خطرناک است؟

مصرف بیش از حد ویتامین D سبب افزایش میزان کلسیم موجود در خون می‌شود در حالیکه کلسیم در خون نباید از حد معینی فراتر رود. همچنین مقادیر زیاد این ویتامین می‌تواند منجر به سنگ‌کلیه شود. از این رو به طور کلی بیش از 10000 واحد ویتامین D در روز توصیه نمی شود.

 

مترجم: صالح سپهری فر

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا