کارگاه نسل جدید تکنولوژی‌های توالی‌یابی برگزار شد

مسئول مرکز ژنوم پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری دراین باره گفت: نخستین کارگاه بین‌المللی نسل جدید تکنولوژی‌های توالی‌یابی در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با همکاری  گروه تخصصی امیکس در راستای برنامه‌ها و سیاست‌های مرتبط با کاربرد تکنولوژی‌های نوین در حوزه تحقیقات و تشخیص و به منظور ارتقای دانش تخصصی محققان، دانشجویان از امروز تا 24مهرماه برگزار می شود.

دکتر وحید شریعتی افزود: دراین کارگاه 12مدرس از ایران و خارج کشور دعوت شده اند و به بیش از 70هیئت علمی که از شرکت کنندگان این کارگاه هستند، مباحث علمی مرتبط را تدریس و تبادل اطلاعات می‌کنند.

وی تاکید کرد: این کارگاه چهار روزه با تاکید بر بررسی بیان ژن و توالی‌یابی ترانسکریپتوم «RNA-Seq» و توالی‌یابی اگزوم «Exome Sequencing» برگزار می شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری همچنین درباره اهداف برگزاری نخستین کارگاه بین‌المللی نسل جدید تکنولوژی‌های توالی‌یابی، عنوان کرد: هدف از برگزاری چنین کارگاه هایی تبادل اطلاعات افراد زبده و برجسته دراین حوزه و انتقال تجربیات به شرکت کنندگان در حوزه تحقیقاتی و تشخیصی است.

دکتر شریعتی تصریح کرد: چون افراد محدودی در این زمینه فعالیت می‌کنند ‌و جدا از هم کارمی‌کنند ،این کارگاه می‌تواند تشکیل دهنده هسته اولیه ای از این افرادبرجسته باشد. همچنین باید گفت دراین زمینه ایران از کشورهای دنیا عقب مانده است.

وی درادامه افزود: افراد شاخص و برجسته این حوزه را دور هم جمع کردیم تا به شکل گیری و اجرای پروژه های ملی و بین المللی کمک کنند .

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک تاکید کرد: هدف دیگر تشکیل چنین کارگاه بین المللی علاوه بر انتقال تجربیات و اطلاعات؛ استفاده از بهترین مدرسین و محققین خارجی است تا  دستاوردهای بیشتری در این حوزه بدست آوریم  و بتوانیم در سطح بین المللی میلیاردها دلار ارزآوری کنیم ،دراین صورت بایدکشور را دراین زمینه بیشتر درگیر کنیم، اما درگیری دراین حوزه نیاز به تیم های متخصص وعلمی دارد  که امیدواریم بتوانیم در آینده ای نزدیک با ایجاد چنین کارگاه‌هایی به پروژه‌های ملی و بین‌المللی دست یابیم.

وی در پایان تاکید کرد: هدف بعدی این کارگاه ارتقای دانش شرکت کنندگان است،زیرا بسیاری از کسانی که دراین دوره شرکت کرده‌اند، خدمات را مستقیم از خارج می‌گرفتند و چون در این زمینه داده ها و اطلاعات زیاد بود باید آنهارا آنالیز می‌کردند،اما با تشکیل این کارگاه ها نتایج آنالیز شده و داده های تحقیقاتی دقیق را به دست محققان می‌رسانیم.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا