گزارش ویدیویی از ساخت روبات جهنده با الهام از عنکبوت

عنکبوت ها معمولا برای پرش خود از جایی به جای دیگر بسیار با برنامه عمل می کنند. بسیاری از گونه های عنکبوت های جهنده (که از خانواده Salticidae هستند) با استفاده از تار های ابریشمی خود که به عنوان افسار ایمنی آنها عمل می کنند، خود را به لبه ها و نقاط با ارتفاع زیاد می رسانند. محققان دانشگاه کیپ تاون (Cape Town ) در آفریقای جنوبی موفق به ساخت عنکبوت روباتیک جدیدی شده اند که قابلیت هایی مشابه با عنکبوت های یاد شده را در خود دارد.

این روبات که LEAP نام دارد، با  الهام گیری از قطعات سرهم شونده اسباب بازی های کودکان که با نام خانه سازی یا اصطلاحا  قطعات LEGO  شناخته می شوند، ساخته شده است. همچنین این روبات از قرقره نایلونی تعبیه شده در خود به عنوان افسار ایمنی استفاده می کند. زمانی که این روبات پرتاب می شود، با استفاده از یک موتور DC فشار خط پیمایش خود را تنظیم می کند.

 این روبات با اضافه یا کم کردن فشار بر محور حرکتی خود می تواند مسیر پرواز خود را تغییر دهد. روبات LEAP هنوز قابلیت این را ندارد که بالا یا پایین رفتن و انحرافات خود را کنترل کند اما تیم تحقیقاتی سازنده آن امیدوار است که در آینده بتواند این مشکل را حل کند و روباتی بسازد که بتواند از ارتفاع قرار گرفته در آن بپرد و بر روی پاهای خود بر زمین فرود بیاید.

این اولین باری نیست که بشر از قابلیت های طبیعی عنکبوت ها برای ساخت وسایل مورد نیاز خود استفاده می کند. این قابلیت ها می توانند به عنوان عامل اصلی ساخت قطعات الکترونیکی بسیار حساس و هواپیماهای بدون سرنشین زنبوری قابل کنترل مورد استفاده قرار گیرند.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا