نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

گزارش ویدئویی از واکنش جنین به صدای محیط

جنین انسان می تواند از هفته شانزدهم بارداری بشنود و نسبت به موسیقی واکنش نشان دهد . قابل توجه است که جنین در هنگام شنیدن موسیقی با حرکت دهان و صورت خود نسبت به آن واکنش نشان می دهد .

گروهی از دانشمندان اسپانیایی در هنگام پخش موسیقی به سونوگرافی سه بعدی / چهار بعدی جنین پرداختند. قابل ذکر است که آن ها یک بلندگوی کوچکی را برای پخش موسیقی در بدن مادر قرار دادند . این محققان به بررسی و تجزیه و تحلیل واکنش های جنین نسبت به پخش موسیقی پرداختند .

آن ها در این مطالعات توانستند 106 حرکت و واکنش متفاوت جنین را بین هفته چهاردهم تا هفته سی و نهم بارداری مادر ثبت کنند . محققان در هنگام سونوگرافی به طور تصادفی دستگاه پخش موسیقی را داخل و یا خارج بدن مادر قرار می دادند و واکنش های ناشی از شنیدن موسیقی را ثبت می کردند .

در هنگام آزمایش محققان مشاهده کردند که حرکات صورت جنین در ابتدا ، در طول تحریک توسط پخش موسیقی صورت می گیرد و به مدت پنج دقیقه پس از تحریک ادامه داشته و سپس متوقف می شود .

این تیم تحقیقاتی از موسسه مارکز (Instituto Marques) دریافت که جنین ها از هفته شانزدهم به حرکت دهان و زبان خود می پردازند . آن ها دهان خود را 87 درصد در طول زمان و زبان خود را 46 درصد در طول زمان حرکت می دهند همانند زمانی که در تلاش صحبت کردن باشند .

در نهایت پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که جنین ها در بین هفته شانزدهم تا هفته سی و نهم بارداری به شنیدن موسیقی واکنش نشان می دهند . در واقع یافته های این بررسی ها نشان می دهد که رشد مسیرهای عصبی که در سیستم موتور شنوایی جنین شرکت دارند از اوایل هفته شانزدهم بارداری شروع به تکمیل شدن می کند. قابل توجه است که این مساله می تواند در غربالگری شنوایی نوزادان ، پیش از تولد و همچنین تحریک عصبی آن ها کمک کند .

علاوه بر این، محققان معتقد هستند که شنیدن موسیقی و واکنش کودک نسبت به آن مشخص می سازد که جنین ها فعالیت مدارهای مغز درگیر در زبان و ارتباطات کلامی یادگیری را از رحم مادر آغاز می کنند.

در خاتمه لازم به توضیح است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در مجله سونوگرافی ، مجله جامعه سونوگرافی پزشکی بریتانیا  ( Ultrasound, the journal of the British Medical Ultrasound Society) به چاپ رسیده و قابل دسترسی است .

مترجم:احسان محمدحسینی

No tags for this post.

خروج از نسخه موبایل